Nytt bostadskoncept ger tiotusentals nya bostäder inom sex år

Efter tio år och tiotusen nya bostäder med 25 procent lägre byggkostnader, lanseras idag nästa generation Kombohus, Sveriges Allmännyttas populära typhuskoncept för hyreslägenheter. Det nya bostadskonceptet kan ge 25000 nya bostäder inom sex år och ökar prispressen på byggbranschen.

Enligt Boverkets senaste bostadsmarknadsenkät råder bostadsbrist i 74 procent av Sveriges kommuner. Den akuta bristen på hyresbostäder beror bland annat på decennier av ständigt stigande kostnader för nybyggnation.

– Den viktigaste bostadsfrågan handlar om att få fram bostäder med hyror som människor har råd att betala. Kombohusen ger Sveriges kommuner ett verktyg att genom sina bostadsbolag bekämpa bostadskrisen, med god arkitektur, större variation och klimatnytta till pressade priser, säger Sofia Heintz.

Byggkostnaderna i Sverige har stigit i obruten takt under decennier. Nu lanseras en ny generation Kombohus som demonstrerar hur byggbranschen kan jobba med industrialisering och standardisering för att sänka kostnaderna markant. Därmed kan byggtakten öka utan att dyr produktion pressar upp hyrorna för hyresgästerna. En rapport som konsultföretaget Tyréns publicerade i början av maj har Kombohuskonceptets första tio år resulterat i tusentals nya bostäder, ofta på platser där det annars blivit för dyrt eller krångligt att bygga nytt.

Att Kombohusen bygger på standardiserade modeller betyder inte att husen behöver se exakt likadana ut.

– I vårt nya ramavtal finns stora möjligheter att variera utseende och funktion, mer som ett byggsystem än ett typhus.Vi pratar om en hel palett nya flerbostadshus i formen punkthus eller lamellhus som kan sättas ihop med stor variation, ungefär som ett legobygge, säger Sofia Heintz.

Här är de tre företag som vunnit den nya ramupphandlingen:

• JSB Construction: byggföretag med bas i Blekinge som levererat Kombohus från det allra första ramavtalet.
  • Lindbäcks Bygg: företag med bas i flera norrländska kommuner, med industriellt byggande och trästommar som specialitet.
  • Unibep: polskt byggbolag med egen modulhusfabrik i Polen, som varit verksam i Sverige under några år.

--

Den nya generationen Kombohus och vinnarföretagen presenteras i ett livesänt webbinarium kl 14
www.sverigesallmannytta.se

Vill du delta i webbinariet och kunna ställa frågor? Anmäl dig HÄR

Läs mer om Allmännyttans Kombohus HÄR

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se/

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige.

Budgetpropositionen: Flera bra förslag, men det krävs mer21.9.2020 12:40:18 CESTPressmeddelande

Nytt stöd till energieffektivisering och renovering av flerbostadshus, flera satsningar på åtgärder i utsatta bostadsområden, en utredning om BIDs (Business Improvement Districts) och höjt anslag till investeringsstöd för hyresbostäder. – Budgetpropositionen för 2021 innehåller förslag som är positiva för hyresrätten, men det krävs fler åtgärder, säger Anders Nordstrand, vd Sveriges Allmännytta.