Nytt bostadskoncept ger tiotusentals nya bostäder inom sex år

Efter tio år och tiotusen nya bostäder med 25 procent lägre byggkostnader, lanseras idag nästa generation Kombohus, Sveriges Allmännyttas populära typhuskoncept för hyreslägenheter. Det nya bostadskonceptet kan ge 25000 nya bostäder inom sex år och ökar prispressen på byggbranschen.

Enligt Boverkets senaste bostadsmarknadsenkät råder bostadsbrist i 74 procent av Sveriges kommuner. Den akuta bristen på hyresbostäder beror bland annat på decennier av ständigt stigande kostnader för nybyggnation.

– Den viktigaste bostadsfrågan handlar om att få fram bostäder med hyror som människor har råd att betala. Kombohusen ger Sveriges kommuner ett verktyg att genom sina bostadsbolag bekämpa bostadskrisen, med god arkitektur, större variation och klimatnytta till pressade priser, säger Sofia Heintz.

Byggkostnaderna i Sverige har stigit i obruten takt under decennier. Nu lanseras en ny generation Kombohus som demonstrerar hur byggbranschen kan jobba med industrialisering och standardisering för att sänka kostnaderna markant. Därmed kan byggtakten öka utan att dyr produktion pressar upp hyrorna för hyresgästerna. En rapport som konsultföretaget Tyréns publicerade i början av maj har Kombohuskonceptets första tio år resulterat i tusentals nya bostäder, ofta på platser där det annars blivit för dyrt eller krångligt att bygga nytt.

Att Kombohusen bygger på standardiserade modeller betyder inte att husen behöver se exakt likadana ut.

– I vårt nya ramavtal finns stora möjligheter att variera utseende och funktion, mer som ett byggsystem än ett typhus.Vi pratar om en hel palett nya flerbostadshus i formen punkthus eller lamellhus som kan sättas ihop med stor variation, ungefär som ett legobygge, säger Sofia Heintz.

Här är de tre företag som vunnit den nya ramupphandlingen:

• JSB Construction: byggföretag med bas i Blekinge som levererat Kombohus från det allra första ramavtalet.
  • Lindbäcks Bygg: företag med bas i flera norrländska kommuner, med industriellt byggande och trästommar som specialitet.
  • Unibep: polskt byggbolag med egen modulhusfabrik i Polen, som varit verksam i Sverige under några år.

--

Den nya generationen Kombohus och vinnarföretagen presenteras i ett livesänt webbinarium kl 14
www.sverigesallmannytta.se

Vill du delta i webbinariet och kunna ställa frågor? Anmäl dig HÄR

Läs mer om Allmännyttans Kombohus HÄR

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se/

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige.

Tusentals nya sommarjobb i Allmännyttan under krisen24.6.2020 11:56:18 CESTPressmeddelande

Arbetsförmedlingen meddelar att antalet anmälda sommarjobb till platsbanken nära halverats under 2020 jämfört med 2019. Coronakrisen har gjort att många branscher och delar av välfärdssektorn inte har möjlighet att erbjuda lika många sommarjobb i år. Men hos de allmännyttiga bostadsbolagen är läget annorlunda. Runt om i landet satsar många bostadsbolag på att öka mängden sommaruppdrag ordentligt, med tusentals fler sommarjobb som erbjuds ungdomar.

Blekingeföretag vinner storuppdrag för bostadsbyggande1.6.2020 10:27:24 CESTPressmeddelande

Blekingeföretaget JSB Construction är en av tre vinnare i Sveriges Allmännyttas upphandling av ett nytt ramavtal för nästa generations Kombohus. Det populära typhuskonceptet för hyreslägenheter har de senaste åren gett tiotusen nya lägenheter runtom i Sverige, till 25 procent lägre kostnader, och JSB har varit med ända från början. Den nya generationen Kombohus bedöms kunna ge 25000 nya bostäder och pressa priserna i byggbranschen.

Bostadsbyggandet uppåt - tack vare förenklat byggkoncept15.5.2020 08:11:22 CESTPressmeddelande

Kombohusen, Sveriges Allmännyttas typhuskoncept med 25 procent lägre byggkostnader, har pressat tillbaka skenande byggpriser och resulterat i tusentals nya bostäder med lägre hyror för hyresgästerna. Var femte bostadsbolag i Sverige hade inte hade byggt på 20 år innan de byggde sitt första Kombohus. Det framgår av en ny rapport som granskat tio år med Kombohusen, genomförd av konsultföretaget Tyréns på uppdrag av Sveriges Allmännytta.