Nytt Byggavtal klart mellan Sveriges Byggindustrier och Byggnads

Sveriges Byggindustrier och Byggnads har idag träffat ett nytt avtal inom ramen för industrins märke på 6,5 procent över tre år. Det nya avtalet innehåller bland annat utökade arbetstidsregler för att skapa bättre flexibilitet. Parterna har kommit överens om en yrkesintroduktion och en ny praktikanställning för att underlätta för personer som idag står långt ifrån arbetsmarknaden att få anställning i byggbranschen.

– Vi behöver bli många fler för att kunna bygga 700 000 nya bostäder. Idag fattas 40 000 medarbetare. Vi har tillsammans med Byggnads tagit några viktiga steg för att locka fler till branschen i årets förhandlingar. På det sättet tar vi ett tydligare samhällsansvar och bidrar därmed också till att lösa bostadskrisen, säger Mats Åkerlind, tf vd och förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Kortfattade punkter ur avtalet:

• Förändrade arbetstidsregler för att skapa bättre flexibilitet. Tidsspannet inom vilken den ordinarie arbetstiden kan förläggas utökas från klockan 06.45 – 16.00 till klockan 06.30 och 17.00.

• En extraavsättning till pension på 0,4 procent 2017 och 0,3 procent 2018 och 2019, vilket motsvarar en extraavsättning på totalt 1 procent under avtalsperioden.

• En timmes arbetstidsförkortning per år.

• Förändringar av skyddsombudsutbildningen.

• Arbetskraft som har mer än 6 års yrkeskompetens får ersättning på samma nivå som de som har yrkesbevis. Det påverkar arbetstagare såväl från Sverige som från andra EU-länder.

• Parterna ser över möjligheten att införa skilda omklädningsrum för män och kvinnor på de arbetsplatser där omklädning, tvätt-eller duschutrymme ska finnas.

• Tidsbegränsningen på havandeskapslön tas bort.

• Avtalet gäller fram till den 30 april 2020.

Parterna har i förhandlingarna kommit överens om att tillsätta ett antal arbetsgrupper kring exempelvis lönebestämmelser, ordning och reda samt kring den nya dataskyddsförordningen. Dessutom har parterna avtalat om att förlänga ett antal arbetsgrupper som tillsatts sedan tidigare, bland annat arbetsgrupperna kring jämställdhet, integration och mångfald samt resekostnader och traktamenten.

– Vi gick in i årets avtalsförhandlingar med målsättningen att trygga jobben, skapa än mer ordning och reda samt att få fler att välja att arbeta i bygg- och anläggningssektorn. Vi har kommit en bit på vägen men arbetet måste fortsätta. Därför kommer vi att arbeta för att få fler att välja vårt kollektivavtal och därmed konkurrera på sunda villkor, fortsätter Mats Åkerlind.

Maskinentreprenörerna och Seko omfattas också av överenskommelsen om yrkesintroduktion och en ny praktikanställning.

Mats Åkerlind

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch i nationella planen för infrastruktur4.6.2018 15:02Pressmeddelande

På en pressträff idag måndag presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth och Isabella Lövin, klimatminister och vice statsminister, regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018-2029. Regeringen har beräknat att den nationella planen kommer ligga till grund för 235 000 årsarbeten över perioden 2018-2029. - Det är positivt att regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch. Det skickar en viktig signal till Sveriges alla kommuner att utveckla bygg- och anläggningsprogrammen för att göra dem attraktiva för unga tjejer och killar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Regeringen missar tåget som går - måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala31.5.2018 10:29Pressmeddelande

- Stefan Löfven (S) håller på att missa tåget som går för att rusta Sverige för 11 miljoner invånare 2025. Regeringen måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala. Om bostadsbyggandet går ner är det viktigt att hålla uppe investeringstempot för infrastruktur. Järnvägssträckan Stockholm - Uppsala är viktig inte bara för Stockholmsregionen utan för hela Sverige. Sträckan påverkar alla tåg som går längst Ostkustbanan mot Sundsvall och Gävle, samtidigt som den påverkar Dalabanan mot Sala och Borlänge, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.