Nytt Byggavtal klart mellan Sveriges Byggindustrier och Byggnads

Sveriges Byggindustrier och Byggnads har idag träffat ett nytt avtal inom ramen för industrins märke på 6,5 procent över tre år. Det nya avtalet innehåller bland annat utökade arbetstidsregler för att skapa bättre flexibilitet. Parterna har kommit överens om en yrkesintroduktion och en ny praktikanställning för att underlätta för personer som idag står långt ifrån arbetsmarknaden att få anställning i byggbranschen.

– Vi behöver bli många fler för att kunna bygga 700 000 nya bostäder. Idag fattas 40 000 medarbetare. Vi har tillsammans med Byggnads tagit några viktiga steg för att locka fler till branschen i årets förhandlingar. På det sättet tar vi ett tydligare samhällsansvar och bidrar därmed också till att lösa bostadskrisen, säger Mats Åkerlind, tf vd och förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Kortfattade punkter ur avtalet:

• Förändrade arbetstidsregler för att skapa bättre flexibilitet. Tidsspannet inom vilken den ordinarie arbetstiden kan förläggas utökas från klockan 06.45 – 16.00 till klockan 06.30 och 17.00.

• En extraavsättning till pension på 0,4 procent 2017 och 0,3 procent 2018 och 2019, vilket motsvarar en extraavsättning på totalt 1 procent under avtalsperioden.

• En timmes arbetstidsförkortning per år.

• Förändringar av skyddsombudsutbildningen.

• Arbetskraft som har mer än 6 års yrkeskompetens får ersättning på samma nivå som de som har yrkesbevis. Det påverkar arbetstagare såväl från Sverige som från andra EU-länder.

• Parterna ser över möjligheten att införa skilda omklädningsrum för män och kvinnor på de arbetsplatser där omklädning, tvätt-eller duschutrymme ska finnas.

• Tidsbegränsningen på havandeskapslön tas bort.

• Avtalet gäller fram till den 30 april 2020.

Parterna har i förhandlingarna kommit överens om att tillsätta ett antal arbetsgrupper kring exempelvis lönebestämmelser, ordning och reda samt kring den nya dataskyddsförordningen. Dessutom har parterna avtalat om att förlänga ett antal arbetsgrupper som tillsatts sedan tidigare, bland annat arbetsgrupperna kring jämställdhet, integration och mångfald samt resekostnader och traktamenten.

– Vi gick in i årets avtalsförhandlingar med målsättningen att trygga jobben, skapa än mer ordning och reda samt att få fler att välja att arbeta i bygg- och anläggningssektorn. Vi har kommit en bit på vägen men arbetet måste fortsätta. Därför kommer vi att arbeta för att få fler att välja vårt kollektivavtal och därmed konkurrera på sunda villkor, fortsätter Mats Åkerlind.

Maskinentreprenörerna och Seko omfattas också av överenskommelsen om yrkesintroduktion och en ny praktikanställning.

Mats Åkerlind

Regeringens bostadspolitik förs med dubbla tungor16.4.2018 10:01Pressmeddelande

Regeringens vårproposition visar att Sveriges ekonomi växer. Det minskade bostadsbyggandet är dock en varningsklocka, konstaterar Sveriges Byggindustrier. - Bostadspolitiken förs med dubbla tungor. Å ena sidan säger bostadsminister Peter Eriksson (MP) sig vilja öka bygga mer. Å andra sidan försvarar finansminister Magdalena Andersson (S) kreditrestriktioner som till exempel skärpta amorteringskrav, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.