Nytt centrum sätter de gröna näringarna på kartan – nu öppnas ”Det Gröna näringslivets hus”

Nu skapas ”Det gröna näringslivets hus” – en helt ny mötes- och kontorsplats för alla företag och organisationer som vill se en hållbar framtid och skapa tillväxt inom det gröna näringslivet. – Med Gröna näringslivets hus skapar vi ett efterlängtat centrum för hela den gröna näringen som är så viktig för Sveriges framtid, säger Anna Karin Hatt, vd och koncernchef för LRF, Lantbrukarnas Riksförbundsorganisation.

Idén till mötesplatsen "Gröna näringslivets hus" föddes för tre år sedan, och efter att LRF säkrat ett kontrakt med Lantmännen om fastigheten i Stadshagen i Stockholm satte projekteringen igång.

Coronakrisen har satt fokus på hur viktigt det är med en stabil inhemsk livsmedelsproduktion och lantbrukets viktiga roll i övergången till ett fossilfritt samhälle. Nu står det gröna huset redo att tas i bruk, med tre våningar vikta för möten- och konferenser, där de största mötesrummen på översta våningen rymmer 120 sittande gäster. LRF-ägda Bygruppen driver husets restaurang och café där fokus ligger på svenska råvaror i säsong. På de fyra kontorsplanen sitter LRF-medarbetare sida vid sida med andra företag inom det gröna näringslivet.

– Det här är en hubb för jordbruk, skogsbruk, trädgård och landsbygdens miljö – mitt i innerstan i Stockholm. Alla med intresse för den gröna sfären är välkomna hit till Franzéngatan 1B, huset är en knutpunkt för alla som vill bidra med lösningar för framtidens gröna näringsliv, säger Erik Pihlo, CFO och LRFs ansvarig beställare av huset.

Det "Gröna näringslivets hus" har kvar sin fasad från 1950-talet, men inuti har lokalerna totalrenoverats och topputrustats när det gäller ny teknik och mötesmöjligheter. Miljövänliga och svenska material har valts så långt det är möjligt, och nära 70 procent av möblerna är återbrukade.

– Vi har tänkt långsiktigt, miljövänligt och resurseffektivt genom hela processen. Resultatet är precis det vi drömde om för tre år sedan: en kombination av en modern och funktionell arbetsplats och en välkomnande, kreativ samlingsplats för alla som vill bidra med lösningar för framtiden. Dessutom spar vi in hyrespengar jämfört med vårt tidigare kontor, säger Erik Pihlo.

På grund av corona-pandemin dröjer inflyttningen i huset, men förutom koncernens dotterbolag LRF Media, LRF Samköp, Macklean och Sigill kvalitetssystem är Norrmejerier, PEFC, Svensk märkning, Skira och Svensk fågel några av de som tecknat hyresavtal i Gröna näringslivets hus.

– Allt fler pratar om det gröna näringslivets samhällsnyttiga funktion, nu har vi ett hus som sätter både agendan och hela det gröna näringslivet på kartan, säger Erik Pihlo.

Bilder:

LRFs vd Anna Karin Hatt och finanschef Erik Pihlo provar de nya mötesytorna i det Gröna näringslivets hus. Foto: LRF

Här öppnas portarna för det nya "Gröna näringslivets hus" på Franzéngatan 1B mitt i Stockholm. Foto: LRF

För mera information om det Gröna Näringslivets hus, kontakta Erik Pihlo, CFO och LRFs ansvarig beställare av huset, 010-184 42 52 eller LRF press 010-184 40 70

Regeringen utreder gårdsförsäljning av alkohol – LRF: Ett lyft för hela Sverige14.11.2020 11:01:58 CETPressmeddelande

Här kommer ett glädjebesked till den starkt växande dryckesbranschen: Regeringen utreder möjligheten till gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. ¬– Det är hög tid att Sverige ger en ärlig chans till produktutveckling för dryckestillverkning på landsbygden. Efterfrågan på hantverksmässigt och närproducerade drycker ökar starkt bland konsumenterna. Att tillåta gårdsförsäljning av vin och öl skulle gynna producenterna och hela Sverige, säger LRFs vd Anna Karin Hatt.

Europeiska läkemedelsmyndigheten: Sverige använder minst antibiotika i EU5.11.2020 14:39:51 CETPressmeddelande

Användningen av antbiotika i Sverige är minst antibiotika i EU. Sveriges bönder befäster positionen som världsledande inom god djurhållning. I botten ligger Cypern, Italien och och Spanien. Det visar Europeiska läkemedelsmyndighetens årliga rapport om antibiotikaanvändning. – Svenska djurbönder kan vara extra stolta. Det är ett bevis på att det dagliga arbetet på gården ger resultat och att Sverige påverkar vår omvärld i positiv riktning, säger LRFs veterinära expert Anna Forslid.

Miljömålet för svensk skog en hägring som hotar landsbygden3.11.2020 08:32:57 CETPressmeddelande

Det svenska miljömålet för Levande skogar kan inte nås, oavsett vilka åtgärder som vidtas. Målen motarbetar dessutom en utveckling av svensk landsbygd. LRF Skogsägarna kräver därför idag en översyn av miljömålet för den svenska skogen. – För att målet ska upplevas som eftersträvansvärt av skogsbrukets aktörer måste det vara motiverande och upplevas som möjligt att nå. Idag är det en hägring som myndigheterna hela tiden flyttar längre bort, säger Paul Christensson, ordförande för LRF Skogsägarna.

Vildsvinssmitta bedöms ligga bakom allvarlig salmonella28.10.2020 13:46:22 CETPressmeddelande

Smitta från vildsvin är enligt Jordbruksverket den troliga förklaringen till att den allvarliga salmonellavarianten Choleraesuis upptäckts på två gårdar i Skåne. Denna salmonellatyp har inte funnits på grisar i Sverige på över 40 år, men har nu påvisats hos både vildsvin och tamgrisar. Spåren pekar alltså mot att vildsvin är den troliga källan till smittan i de två tamgrisbesättningarna i Skåne. Vildsvinen kan med andra ord utgöra reservoar och smittspridare för choleraesuis vilket behöver undersökas snarast.