Nytt digitalt initiativ för framtidstro av Mentor får stöd av Z Zurich Foundation

Mentor Sverige tilldelas 750 000 kronor av Z Zurich Foundation för utvecklingen och genomförandet av ett digitalt program. Detta syftar till att digitalt dela kunskaper och erfarenheter från livet och inspirera unga inför framtiden. Satsningen genomförs efter ett lyckat pilotkoncept och för att än mer motverka konsekvenserna av pandemin bland ungdomar.

Under våren har Mentor Sverige gjort en omfattande digitalisering till följd av pandemin. Flera program genomförs ute eller i andra alternativa former och en rad insatser har flyttats till den digitala sfären. Under våren genomfördes även en pilot med goda resultat inom programmet Jobbmentor som nu får utökat stöd.

Z Zurich Foundation tillika General Partner för Mentor har nu valt att donera ytterligare 750 000 kronor till det fortsatta arbetet med digitaliseringen och implementeringen av programmet. Stödet möjliggör att över 3 000 ungdomar får ta del av det digitala programmet och stärker unga i en svår tid där utsatthet ökar som effekt av pandemin. Där programmet också riktas till de med störst behov.

– Nu mer än någonsin behövs insatser för ungdomar som en motreaktion till pandemins effekter. Genom stödet når vi direkt ut till ett stort antal unga och kan finnas till i en tid som för många präglas av ökad oro och utsatthet. Initiativet skapar även ett digitalt lärande och hoppas vi en startpunkt för ett framtida virtuellt mentorskap, som kommer ge både unga och mentorer många fler sätt att stärka varandra framöver, säger Sara Revell Ford, Generalsekreterare för Mentor Sverige.

Det digitala initiativet möjliggör för mentorer att ge råd om arbetslivet och dela med sig av livserfarenheter till ungdomar även när fysiska möten inte är möjliga.

Under våren har formatet tagit form och testats digitalt på ett antal skolor runtom i landet. Skärmdelning, live-föreläsning och chattfunktioner möjliggör interaktionen och utbytet mellan mentor och elev. Vilket även i ett första stadie visat goda resultat.

- Vi är väldigt glada att kunna ge Mentor och ungdomar extra stöd under den pågående pandemin. Att vara en del av den digitala utvecklingen för att stärka ungdomar möjliggör också att vi, tillsammans med vår personal, kan fortsätta engagera oss på ett säkert sätt i en osäker tid. Vi ser på detta initiativ som en hållbar och långsiktig investering i att fortsätta ge ungdomar stöd och framtidstro, säger David Haak, VD för Zurich Norden.

FÖR MER INFORMATION, CITAT, BILDER ELLER INTERVJU KAN DU KONTAKTA MENTOR SVERIGE VIA:

Jakob Jansson, Marknadschef, Mentor Sverige

Jakob.Jansson@mentor.se alt. 072-72 77 855

Mentor Sverige är en ideell organisation vars vision är en värld där unga får växa och utvecklas hälsosamt och drogfritt. Genom det kraftfulla verktyget mentorskap arbetar Mentor med att stärka ungdomars motståndskraft och frigöra deras potential. Tillsammans med företag, skolor och vuxna genomför Mentor Sverige program för unga, ger stöd till föräldrar, sprider kunskap och bildar opinion.