Nytt digitalt programformat med Doreen Månsson för de äldre som sitter ensamma inför julen.

Tidtillsammans.se är ett helt nytt initiativ som erbjuder en digital och interaktiv gemenskap för de ca 1 miljon äldre (65+ år) som ofrivilligt sitter ensamma hemma. Sändningen innehåller en expertpanel med läkare och psykologer som svarar på tittarfrågor, musik och frågesport. Premiär den 15 december kl 15.00 på tidtillsammans.se

”-Vi tog det här initiativet för att bryta de äldres ensamhet. Många är oroliga för sin fysiska hälsa men även den psykiska påfrestningen är tung i isolering. Dessutom blir tillvaron väldigt tråkig. Det vill vi ändra på.”, säger Helene Hedqvist, en av medgrundarna till tidtillsammans.se

Programmet leds av den erfarna programledaren Doreen Månsson. I studion finns bl a:

• Anna Bennich, psykolog och sommarpratare

• Birgitta Sigvant, överläkare kärlkirurgi och docent

• Marianne Rundström, poddare och tidigare programledare SVT

• Gabriel Fors, artist och ledare av Sveriges största kör

Den äldre befolkningen har på kort tid ökat användningen av digitala tjänster, det skapar nya möjligheter att använda tekniken på ett involverande och interaktivt sätt. Vi vill göra mer än ett tv-program, säger Lotta Loosme, medgrundare och tidigare Marknadschef på SVT.

Riksförbundet Hjärt-Lung går in som huvudpartner i projektet. Vi jobbar brett med målet att bryta ensamheten och öka livskvaliteten för våra medlemmar. Tidtillsammans.se är ett fantastiskt initiativ som vi tror har stor potential, säger Inger Ros, ordförande.

Premiäravsnittet visas på www.tidtillsammans.se den 15 december kl 15:00. Sändningen är helt gratis och ingen föranmälan eller registrering krävs. Avsnitten ligger kvar on-demand efteråt.

_______________________________________________________________

För mer information – kontakta:

Lotta Loosme, grundare och partner. Marknads och Produktionsansvarig Lotta@tidtillsammans.se Mobil: 0708-81 58 59

Heléne Hedqvist, grundare och partner. redaktionell och partneransvarig Helene@tidtillsammans.se Mobil; 0708- 83 05 35

tidtillsammans.se

Följ tidtillsammans.se