Nytt digitalt stöd hjälper hälso- och sjukvården samt socialtjänsten att förstå lagen
Inom såväl hälso- och sjukvård som socialtjänsten finns ett stort behov av juridiskt stöd kring frågor om vad som gäller för journaler och personakter. Dessa frågor behöver redas ut när e-hälsolösningar ska komma till nytta inom hälso- och sjukvården och socialtjänsten i kontakten med patienterna och brukarna.
Exempel på vanliga frågor kan vara:
- Vem ska journalföra och vem får göra det?
- Får olika vårdgivare dokumentera i samma patientjournal?
- Vilka regler gäller för sammanhållen journal?
- Vad gäller för dokumentation i socialtjänstens personakter?
- Vilken rätt har individen till sin egen dokumentation?
- Får jag mejla till patient/brukare?
Socialstyrelsen och eHälsomyndigheten har båda i uppdrag att, utifrån gällande lagstiftning, utveckla och tillgängliggöra ett digitalt pedagogiskt stöd.
– Vi vill inspirera till att arbeta med e-hälsa och digitalisering hos landsting, kommuner och privata vårdgivare. Visa hur e-hälsa kan underlätta vardagen, göra det bättre för patienterna och öka kvaliteten i vården. Bland annat ger vi exempel på digital verksamhetsutveckling inklusive fiktiva dramatiserade patientfall, säger är Evamaria Nerell, utredare på Socialstyrelsen.
På webbplatsen finns även studiosamtal där politiker, beslutsfattare, profession, patienter, etiker och jurister talar om sin roll i digitaliseringen av vården.
– Ett särskilt avsnitt ägnas åt juridiskt stöd för dokumentation. Där finns fakta om hur patientjournal och personakt får användas inom vård och omsorg. Denna del av utbildningen gäller även socialtjänsten, säger Jean-Luc af Geijerstam, tf. chef för samordningsavdelningen på eHälsomyndigheten.
Webbplatsen är resultatet av ett regeringsuppdrag till Socialstyrelsen och eHälsomyndigheten. Där fick myndigheterna i uppdrag att utveckla och tillgängliggöra ett digitalt pedagogiskt stöd för förändrings- och utvecklingsarbete med hjälp av e-hälsolösningar.
Torsdag den 18 januari presenteras den nya webbplatsen på ett seminarium som fokuserar på det juridiska stödet. Seminariet anordnas av eHälsomyndigheten tillsammans med Socialstyrelsen och har rubriken ”Dokumentation i vård och omsorg – vad säger lagen?”. Det hålls på Folkets hus i Stockholm.
Webbadressen till det digitala stödet är: https://div.socialstyrelsen.se
För mer information kontakta
Lars Kämpe, tf. pressansvarig, eHälsomyndigheten, 010-458 63 57, 076‑144 40 57 eller lars.kampe@ehalsomyndigheten.se
Kontakter
Erika Burlin HellmanKommunikationschef
Tel:010-458 63 56 076-144 40 56erika.burlin.hellman@ehalsomyndigheten.seJenny HellgrenKommunikationsstrateg
Tel:010-458 62 41 076-1402641jenny.hellgren@ehalsomyndigheten.seLars KämpePressansvarig Medieförfrågningar
Tel:010-458 63 57 076-144 40 57lars.kampe@ehalsomyndigheten.seBilder
Om
E-hälsomyndigheten skapar ett bättre informationsutbyte inom hälsa, vård och omsorg. Det gör vi genom att leda regeringens initiativ inom e-hälsoområdet och erbjuda effektiva, kvalitetssäkrade tjänster till professionerna och privatpersoner.
Följ E-hälsomyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från E-hälsomyndigheten
Snart förfaller många apoteksfullmakter12.3.2024 09:51:33 CET | Pressmeddelande
Den 1 juni 2024 är sista giltighetsdag för många fullmakter för apoteksärenden som sedan blir ogiltiga. Det beror på en lag som kom 2020 och som medför att en fullmakt för apoteksärenden gäller i längst fyra år. För den som även i fortsättningen vill ha hjälp med att utföra sina apoteksärenden är det enkelt skapa en ny fullmakt när den befintliga är på väg att bli ogiltig.
Årsredovisningen för 2023 speglar en myndighet i utveckling27.2.2024 10:27:21 CET | Pressmeddelande
År 2023 fick E-hälsomyndigheten flera nya regeringsuppdrag som syftar till att förbättra svensk hälso- och sjukvård. Myndighetens instruktion ändrades också under året. I uppgifterna ingår nu att samordna regeringens satsningar på nationell digital infrastruktur för hälso- och sjukvård, tandvård och socialtjänst.
Samarbete allt viktigare för att göra hälsodata tillgängliga i hela vårdkedjan5.2.2024 09:58:06 CET | Nyheter
Det finns ett allt större engagemang i arbetet med att införa en nationell digital infrastruktur för hälsa, vård och omsorg. Målet att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan för all vård både kommunal och regional samt för tandvård. Tomas Werngren, avgående vd för Kommuninvest och Mats Nilsson, avdelningschef på Forte har nyligen fått uppdrag av regeringen på området och E-hälsomyndigheten arbetar med ett förslag till färdplan för en nationell digital infrastruktur för vården.
Milstolpe i införandet av Nationella läkemedelslistan – första aktörerna är anslutna25.1.2024 09:11:15 CET | Pressmeddelande
Vårdföretaget Kry och Apotek Hjärtat har anslutit sina system till E-hälsomyndighetens nya tjänster. Genom anslutningen kan de två aktörerna ta del av en patients förskrivna och uthämtade läkemedel direkt i sina egna system. Nationella läkemedelslistan är det första steget i en nationell digital infrastruktur.
Covidbevis – en tjänst som kan användas i framtiden4.1.2024 09:54:47 CET | Nyheter
Under två års tid utfärdade E-hälsomyndigheten över 18 miljoner covidbevis till över sex miljoner personer. Covidbevisen infördes för att underlätta resor inom Europa under pandemin. Sedan den 1 juli 2023 utfärdas inga covidbevis i Sverige men E-hälsomyndigheten rekommenderar i slutrapporten att tjänsten för covidbevis hålls i beredskap även fortsättningsvis.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum