Nytt direktflyg från Malmö till Sälen Trysils fyra skidorter med BRA i vinter

Nu är det klart. Inrikesflygbolaget BRA flyger i vinter direkt mellan Malmö och Sveriges nyaste flygplats, Scandinavian Mountains Airport. Med nya flyget nås Sälen Trysils fyra skidorter, Skandinaviens största skidområde, på cirka två timmar. Flygplatsen öppnar i december 2019 och BRA är första flygbolaget att erbjuda flyg till Sälen Trysil – alla helt klimatkompenserade.

Inga restriktioner

Första flygningen från Malmö kl 07.20 den 22 december blir mest troligt det första kommersiella flyget som landar på nya Scandinavian Mountains Airport.

Med flygpris från 697 kronor per person, inkl skatter, avgifter, klimatskatt och klimatkompensation för en enkel resa blir det en avgång per vecka från Malmö: på söndagar kl 07.20. Från Sälen Trysil går flyget kl 09.15 på söndagar. Första avresa är den 22 december. Sista avgång för vintersäsongen är planerad till slutet av mars. Är efterfrågan stor finns möjlighet att sätta in extra avgångar.

– Att flyga direkt till skidbacken från Malmö på 1 timma och 25 minuter och undvika två hela dagar i bil är något vi tror att allt fler kommer att uppskatta. Det blir fler timmar i backen och färre i bilen, säger Ulrika Matsgård som är Kommersiell chef för BRA.

I anslutning till alla flygankomster och avgångar i Sälen finns busstransport med korta restider med Sälenbuss, som bokas separat. SkiStar Sälen & SkiStar Trysil: 10 min till Hundfjället, 15 min till Tandådalen, 20 min till Högfjället, 25 min till Lindvallen, 40 min till Trysil, Stöten: 18 min till Stöten, Kläppen: 45 min till Kläppen.

Via BRAs sajt är det även möjligt att boka hyrbil som väntar på flygplatsen när man kommer fram.

Flygningarna kommer att genomföras med BRAs Avro RJ-flygplan med plats för 112 personer. Alla utsläpp från BRA klimatkompenseras alltid av flygbolaget utan extra kostnad. De som önskar kan dessutom välja att boka BRA Miljö Class som inkluderar fossilfritt biobränsle.

BRA kommer i vinter även att flyga mellan Sälen Trysil och Ängelholm, Stockholm Bromma, Göteborg och Växjö.

Boka via www.flygbra.se/salen

Inga restriktioner

BRA flyger till Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Kristianstad, Norrköping, Sälen, Helsingfors, Berlin, Lyon.