Nytt elbilskoncept från Volkswagen: ID. SPACE VIZZION

Ett nytt segment för elbilar – Volkswagen visar helt eldrivna ID. SPACE VIZZION på Los Angeles Auto Show den 19 november 2019.

Med ID. SPACE VIZZION skapas ett nytt segment för elbilar

ID. SPACE VIZZION är morgondagens kombi som kombinerar de aerodynamiska egenskaperna hos en Gran Turismo med en SUV:s rymlighet. ID. SPACE VIZZION följer ID.-familjens design men har ändå en egen och progressiv karaktär.

– Vi har med vår ID.-familj visat vad som är möjligt med elbilar i varje känd bilklass. Med ID. SPACE VIZZION skapar vi ett nytt segment för helt eldrivna bilar, säger Klaus Bischoff, chef för Volkswagen Design.

ID. SPACE VIZZION är baserad på Volkswagens nya modulära elbilsplattform MEB (Modular Electric Drive Matrix). MEB utnyttjar fullt ut de tekniska möjligheterna med e-mobilitet och garanterar lång räckvidd, dynamisk körprestanda, rymlig interiör och en ny nivå av digitalisering.

Tack vare drivsystemets effektivitet och en design som ger optimal aerodynamik har ID. SPACE VIZZION en räckvidd på upp till 590 kilometer enligt WLTP.

Invändigt är det fokus på intuitiv användbarhet genom en helt digitaliserad cockpit. Materialen är konsekvent tillverkade av hållbara råvaror, såsom den nya AppleSkin™, ett konstgjort läder med en andel restmaterial från äppeljuiceproduktion.

ID. SPACE VIZZION är en studie för framtiden, men inte en dröm. Den produktionsklara versionen kommer att presenteras i slutet av 2021 och kommer i olika versioner för Europa, Nordamerika och Kina.

ID. SPACE VIZZION blir den sjunde medlemmen av Volkswagens eldrivna ID.-familj efter ID., ID. CROZZ, ID. BUZZ, ID. VIZZION, ID. BUGGY och ID. ROOMZZ.

Med ID. SPACE VIZZION skapas ett nytt segment för elbilar
ID. SPACE VIZZION en räckvidd på upp till 590 kilometer enligt WLTP.
ID. SPACE VIZZION är morgondagens kombi.
Invändigt är det fokus på intuitiv användbarhet genom en helt digitaliserad cockpit.
Materialen är konsekvent tillverkade av hållbara råvaror.

År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.