Nytt flerårigt sponsor- och samarbetsavtal mellan SHL och SDHL

SHL har under två år varit SDHL:s största sponsor. Nu har ett nytt flerårsavtal mellan ligorna undertecknats som möjliggör framtida satsningar inom SDHL.

- Genom sponsor och samarbetsavtalet med SHL säkerställer vi en fortsatt utveckling av SDHL. Viktiga områden att jobba med kommer vara utvecklingen av svensk damhockey så att vi får fler svenska spelare i ligan samt framtagande av ett kollektivavtal som ger spelarna bättre förutsättningar i sin sport, säger Agne Bengtsson, ordförande SDHL.

SHL:s VD Michael Marchal ser fram emot ett förnyat samarbete.

- Vi är stolta och glada att nu fördjupa vårt samarbete med SDHL genom ytterligare ett sponsor- och samarbetsavtal, i dessa utmanande tider är det extra viktigt att SDHL kan fortsätta det betydelsefulla arbetet de bedriver för att utveckla hockeyn för damer och ungdomar, säger SHL:s vd Michael Marchal.

Sponsorskapet sträcker sig till 2024.

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2020/2021 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Riktlinjer mediahantering vid SHL-matcher med anledning av rådande pandemi28.8.2020 14:59:58 CESTPressinbjudan

Inför säsongsstarten 2020/21 har SHL tagit fram tillfälliga riktlinjer för media med anledning av rådande pandemi. Dessa riktlinjer är baserade på Folkhälsomyndighetens rekommendationer samt Svensk Ishockeys riktlinjer. Riktlinjerna ämnar skapa goda arbetsförhållanden för såväl media som sportslig verksamhet under rådande pandemi. Detta är ett levande dokument som kommer uppdateras allt eftersom förutsättningarna ändras.

Säsongsstart den 19 september men med förslag om flytt av enskilda matcher27.8.2020 15:27:33 CESTPressmeddelande

Under torsdagseftermiddagen hade SHL ett extrainkallat ägarmöte med anledning av den rådande Coronapandemin och dess konsekvenser för säsongen 2020/21. Samtidigt föreslog Folkhälsomyndigheten under torsdagen ett tak på 500 personer för det undantag som Regeringen tidigare förslagit vad gäller begränsade publikrestriktioner. SHL har med rådande förutsättningar beslutat att säsongsstart fortsatt ska ske 19 september men med ett förslag om förändrat spelschema för att möjliggöra att samtliga lag har chans till lika många hemmamatcher under september månad.