Nytt försäljningsrekord för limträ

Leveransstatistiken visar nya rekordmånader för limträbranschen. I september slog limträtillverkarna sitt tidigare försäljningsrekord med en ökning på 16 procent. Att intresset för byggnader, idrottshallar, maskinhallar, påbyggnader och annat i limträ fortsätter att öka syns tydligt i statistiken.

Sanna arena. Foto: Sören Håkanlind

- Träbyggandet har verkligen tagit fart på riktigt, på många nivåer, inom fler användningsområden och även med nya aktörer som vill bygga i trä. Det finns ett visst uppdämt behov av att få sätta igång de större projekten inför 2022, och på kort sikt ser jag ingen avmattning i efterfrågan på limträ, säger Marcus Bolander, Brand Manager, Martinsons.

Den senaste leveransstatistiken från branschorganisationen Svenskt Trä visar tydligt att allt fler önskar bostäder, idrottshallar, maskinhallar, påbyggnader och annat i limträ. I september slog limträtillverkarna sitt tidigare försäljningsrekord med en ökning på 16 procent. De nya siffrorna innebär även ett nytt månadsrekord med en ökning på 28 procent jämfört med september föregående år.

Försäljningen av projektbalk gick upp 38 procent och lagerbalk med 17 procent jämfört med samma månad föregående år. Totalt under årets nio första månader har försäljningen av projektbalk ökat med över 13 procent medan lagerbalk har gått ner ungefär 1 procent jämfört med föregående år. Totalt har försäljningen ökat med 7 procent de nio första månaderna av 2021.

Det är framförallt beställningarna av limträ för de mindre och medelstora projekten som ökar i stadigast takt. Det handlar då oftast om konsumenter, som själva eller med hjälp av yrkesverksamma snickare, renoverar eller bygger hemma. Samtidigt som de mindre och medelstora projekten ökar, vittnar limträtillverkare om att beställningar för en del av de större projekten mattats av.

- Vi återgår nu till en mer normal vardag och det innebär också att försäljningen av limträ sakta återgår till en mer stabil nivå, efter att efterfrågan tidigare legat på extremt höga nivåer. Beställningar av limträ för de större projekten har dämpats något medan de små och medelstora projekten fortsatt har stor efterfrågan. Möjligen kan vi framöver se ett skifte där allt fler yrkesverksamma snickare tar över de arbete som konsumenter tagit sig an själva nu när fler människor återgår till arbetsplatsen, säger Carl-Magnus Nordkvist, försäljningschef, Moelven Töreboda AB.

Limträtillverkarna beskrev i början av 2021 att de haft svårt att leverera i den takt som önskats som följd av den höga efterfrågan. Det stora problemet var att få tillgång till hållfastsorterade trälameller till tillverkningen. Nu visar den senaste statistiken att limträtillverkarna kan hålla stabila leveranser med hög kvalitet även vid hårt tryck.

- Det är kul att vi slår det tidigare försäljningsrekordet med hela 16 procent. Detta tack vare att så många entreprenörer och konsumenter förstått att limträ är det rätta konstruktions- och designmaterialet, säger Johan Fröbel, chef för teknik och handel, Svenskt Trä.

Sanna arena. Foto: Sören Håkanlind

“Första stegen till balans på de globala trävarumarknaderna”23.11.2021 10:26:40 CET | Pressmeddelande

Träindustrin har som många andra branscher påverkats starkt av pandemin och rekord har slagits både vad det gäller låga lager och höga priser. Samtidigt ställs också frågan om hur om de skogspolitiska frågorna, på nationell- och EU-nivå, kommer att påverka branschen. Intresset för marknadsseminariet på Trämarknaden i Karlstad den 18 november var också rekordhögt när träbranschen, experter och press träffades för att diskutera högaktuella frågor och sia om framtiden.

De vann träbranschens pris för sitt arbete med utvecklingen av svenskt trä i världen18.11.2021 15:55:54 CET | Pressmeddelande

2021 års prismottagare är en ”timber man”, rakt igenom. Han har sedan 70-talet, då han tog sitt första steg in i branschen, bidragit till att utveckla Storbritannien till att bli den största och viktigaste marknaden för export av svenska trävaror. Under Trämarknaden i Karlstad fick Tony Traynor ta emot det prestigefulla priset riddare av Trämarknadsordern. 2020 års pris delades också ut på plats till Anders Ek för hans insatser att driva utvecklingen på marknaden framåt för svenskt trä.

Svårsiad trävarumarknad väntar produktionsrekord och en förmodad sättning 3.11.2021 06:30:00 CET | Pressmeddelande

De lägsta lagernivåerna på 20 år för trävarubranschen, samtidig som produktionen förväntas slå rekord 2021. Svängningarna på världsmarknaden har påverkat den inhemska marknaden till lager-, pris- och leveransrekord, men nu verkar marknaden gå in i en ny fas. Tiden med kraftigt stigande trävarupriser är troligen förbi. Branschorganisationen Svenskt Trä ger en fördjupning om trävarumarknaden utifrån Skogsindustriernas nysläppta marknadsrapport ”Så går det för skogsindustrin”.

”Ingenjörskonst är att förena teknik, ekonomi, minsta möjliga klimatpåverkan och välbefinnande”27.10.2021 14:19:26 CEST | Pressmeddelande

Är det dyrt att bygga i trä? Går affären hand i hand med klimatet och varför väljer vissa fastighetsägare att profilera sina lokaler med trä? Att förena teknik, ekonomi, minsta möjliga klimatpåverkan och välbefinnande är ingenjörskonst. Detta och mycket mer kommer att sändas digitalt i Branschorganisationen Svenskt Träs årliga Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä med start den 4 november. Totalt blir det fem program och poddar.