Svensk Kollektivtrafik

Nytt förslag öppnar för ökad kamerabevakning i kollektivtrafiken

Dela
Kollektivtrafikbranschen undantas från ansökningstvånget i Kamerabevakningslagen. Det framgår av förslaget från kamerabevakningsutredningen som lämnades till Justitiedepartementet den 27 februari.

- Kollektivtrafikbranschen välkomnar förslaget. Kamerabevakning är inte en universallösning men kan bidra till färre situationer med hot och våld och leda till ett högre andel uppklarade brott, säger Mattias Andersson, Svensk Kollektivtrafik, som suttit med i utredningen som expert.

Den tidigare lagstiftningen har hindrat flexibiliteten att kunna flytta kameror till de platser där de bäst behövs för stunden och bidragit till ökad byråkrati. Långdragna ansökningsförfaranden och krav på detaljerade listor för förseelser som redan begåtts har hindrat och försenat en högre trygghet och säkerhet för resenärer och personal.

Enligt förslaget kommer inte någon anmälningsplikt att krävas, men precis som övriga verksamheter som inte har krav på ansökningsförfarande är respektive part skyldig att pröva syftet och behovet utifrån dataskyddsförordningen. Avgränsningen på undantaget är kopplat till fordonen och kollektivtrafikanläggningen och innebär att kamerabevakning även fortsättningsvis kommer att ske begränsat.

Det är inte bara branschen som ställer sig positiva till ökad kamerabevakning, utan även resenärerna. I undersökningen Kollektivtrafikbarometern ställde Svensk Kollektivtrafik hösten 2018 en fråga till ett representativt urval av svenska folket och 70 procent av kollektivtrafikens kunder anser att kamerabevakning i kollektivtrafiken ökar trygghet och säkerhet när de reser. Det visar att synen på integritet har förändrats. Att minska risken att bli utsatt för brott är också ett skydd av individens intressen.

- Vi anser att regeringen bör besluta utefter utredningens goda förslag. De borde även passa på att uppdatera lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik, så vi kan skapa tydligare spelregler för resenärer och personal vid biljettkontroller. Samhället och kollektivtrafiken har förändrats kraftigt sedan lagen skrevs 1977 och en samstämmig bransch kom med förslag kring nödvändiga förändringar i samband med remissförfarande 2016. Sedan dess har inget hänt i frågan, kommenterar Mattias Andersson.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Svensk Kollektivtrafik
Svensk Kollektivtrafik
Götgatan 14, 1 tr
118 46 Stockholm

https://www.svenskkollektivtrafik.se
Svensk Kollektivtrafik är bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. Våra medlemmar erbjuder lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige. Svenska folket gör årligen 1,7 miljarder resor med våra medlemmars trafik. Det motsvarar 99 procent av landets busstrafik och 90 procent av landets tågtrafik.

 

Följ Svensk Kollektivtrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik

Så här får vi de olika resenärsgrupperna att välja kollektivtrafiken framför bilen25.3.2024 10:00:07 CET | Pressmeddelande

Ökat utbud, bättre för miljön eller helt enkelt bara kunskap om hållplatsläget? Olika målgrupper reagerar på skilda argument och där finns nyckeln till att få fler att välja att resa med kollektivtrafiken i stället för att ta bilen. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i olika resenärsgrupper och deras förutsättningar att öka sitt kollektivtrafikresande.

Årsrapport: Resenärerna är nöjda med sina serviceresor - men satsning krävs för ökad trygghet15.2.2024 10:00:01 CET | Pressmeddelande

De som reser med färdtjänst- och sjukresor är väldigt nöjda resenärer. 90 procent är nöjda med både beställning och resa och 93 procent är nöjda med förarens bemötande. Men en mindre andel känner sig i stället otrygga i samband med sina resor. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från ANBARO, barometern för anropsstyrd trafik.

Årsrapport: Allt fler väljer att växla mellan bil och kollektivtrafik5.2.2024 09:59:59 CET | Pressmeddelande

Andelen resenärer som enbart väljer bilen har minskat i samtliga regioner sedan 2022. Störst förändring har skett i Västra Götalandsregionen, där andelen bilister har minskat med sex procentenheter och ersatts av växlare. Samtidigt ökar kollektivtrafikens marknadsandel för 2023, och 53 procent av svenskarna reser kollektivt varje månad. Det framgår av årets rapport från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern.

Rapport: Skillnader i mäns och kvinnors resande med kollektivtrafiken22.3.2023 10:00:27 CET | Pressmeddelande

Andelen kvinnor som åker med kollektivtrafik är högre än män. Fler män anser att jobbet kräver bil och att de föredrar bilen framför bussen. En större andel kvinnor kan inte jobba hemifrån utan måste ta sig till jobbet och har i mindre utsträckning tillgång till körkort och bil. Det visar temarapporten från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern, denna gång med fokus på skillnader i resmönster, färdmedelsval, nöjdheter och drivkrafter mellan kvinnor och män.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye