Nytt från Plantations vintageserie – femte stoppet blir Trinidad

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. Den 11 maj är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados, Fijiöarna och Peru är det nu dags att upptäcka fantastiska Trinidad. Plantation Vintage Trinidad 2009 har artikelnummer 40944 och kostar 699 kronor. Endast 474 flaskor släpps på den svenska marknaden.

Trinidad hade en blomstrande romtillverkning på 1960- och 1970-talet. Under de åren fanns det fler än 50 destillerier på ön. Dessa skulle dock sakteligen komma att försvinna ett efter ett. När berömda Caroni stängdes år 2003 fanns endast Trinidad Distillers kvar. Plantation Vintage Trinidad 2009 har blandats av 24 fat som Alexandre Gabriel och romhistorikern Andrew Hassell från West Indies Rum Distillery på Barbados hittade när de utforskade Trinidad Distillers lagerhus.

Plantations Vintageserie är en jordenruntresa som låter oss uppleva hur riktigt högklassig rom uttrycker traditioner, terroir och tillverkningsmetoder. Trinidad 2009 är ett underbart gott exempel på en vällagrad och smakrik mörk rom i den brittiska stilen, säger Hugo Simberg, Brand Manager hos Spring Wine & Spirits

Trinidad 2009 är en 12-årig rom som destillerats i multikolonn av inhemsk sockerrörsmelass. Den har därefter genomgått så kallad ”double maturation”, i sann Plantationanda. De första elva åren fick den mogna i 200-liters begagnade bourbonfat i Trinidad Distillers röda tegelbyggnader. Destilleriet har designats för att hålla så kall temperatur som möjligt. Därefter har faten flyttats till Europa, dragits om till 400-liters franska ekfat och fått ytterligare ett års lagring i västra Frankrike.

Doft: Delikata toner av vanilj, karamell, kaffebönor och kanderad frukt. Doften påminner om nybakade mandelbiskvier med finstämda och fräscha inslag av ek och blommor.

Smak: Tät och smakrik med toner av mandel och söta bakverk. Mycket fyllig karaktär, nästintill oljig, med kraft och djup.

Eftersmak: Elegant, fruktig och syrlig med toner av bittermandel och kornbröd i en lång, ekig och sublim avslutning.

Plantations vintageserie har karaktäristiskt konstfulla och färgsprakande förpackningar. Varje land representeras av en fågelart, i Trinidads fall av den sällsynta röda Ibisen, som reser sin djupröda fjäderdräkt.

Plantation Vintage Trinidad 2009

Art Nr: 40944 // Pris: 699 kr // Alk halt: 51,8 %

Nyhet i tillfälliga sortimentet: Trapiche Pure Rosé 2020 är malbec i sin renaste form19.5.2021 08:35:57 CEST | Pressmeddelande

När våren är som allra bäst lanseras Trapiche Pure Rosé 2020 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Den 25 maj släpps 4000 flaskor av rosévinet som är gjort på 100% malbec. Med Pure vill Trapiche lyfta fram druvans rena och skinande frukt. Resultatet är en intensiv, torr och frisk smak av färska hallon, smultron, blodapelsin och färska örter. Vinet har artikelnummer 93539 och kostar 120 kr.