Kungliga Dramatiska Teatern AB

Nytt gästspel, filmvisningar i Lejonkulan och psykologer som tolkar teater tillskott till Bergmanfestivalen

Dela

Nu är det klart att italienska Systrarna Macaluso av Emma Dante från Teatro Stabile i Neapel kommer till Bergmanfestivalen som äger rum mellan den 25 augusti och 4 september. Dessutom tillkommer filmvisningar i Lejonkulan och psykologer som tittar på teater som nyheter under Bergmanfestivalen, som i år är större än någonsin tidigare.

FESTIVALNYHETER

Gästspel: Teatro Stabile di Napoli: Systrarna Macaluso av Emma Dante 
Systrarna Macaluso 
Le sorelle Macaluso ) är som en flock fåglar som deltar både i sina egna och i andras begravningar. De svävar mellan himmel och jord, i osäkerheten mellan livet och döden. Under begravningen av en av systrarna stannar de upp för att minnas, berätta, förebrå, drömma, gråta och skratta över sin egen historia. Systrarna Macaluso , som hade premiär 2014 på Teatro Stabile i Neapel, har belönats med den prestigefyllda, italienska utmärkelsen "Ubu" för bästa föreställning och bästa regi. 
Medverkande: Serena Barone, Elena Borgogni, Sandro Maria Campagna, Italia Carroccio, Davide Celona, Marcella Colaianni, Alessandra Fazzino, Daniela Macaluso, Leonarda Saffi och Stephanie Taillandier Regi: Emma Dante 
Lilla scenen den 29 augusti 

Psykologer tittar på… Deformerad Persona 
Psykologer går på teater är ett samtalskoncept där psykologer analyserar och kommenterar teater utifrån ett psykologiskt perspektiv. Publiken inbjuds att delta i diskussionen och ibland får även regissörer och skådespelare vara med. Psykologer går på teater analyserar karaktärerna på ett lättsamt och djuplodande sätt. I fokus står frågor om vad som driver karaktärerna? Vilka är de? Vad vill regissören framkalla för känslor hos oss som publik? Och vad säger det om oss? 
Psykologer går på teater har analyserat föreställningar bland annat på Malmöfestivalen, Östgötateatern, Teater Brunnsgatan Fyra, Orionteatern och Teater Barbara. Det är ett ambulerande koncept och drivs sedan 2013 av psykologen Jonas Mosskin och Jenny Jägerfeld, psykolog och författare. De driver också Psykologer läser böcker som har analyserat ett 50-tal romaner sedan 2009. Mer info på www.mosskin.se och www.jennyjagerfeld.se 
Medverkande: Jonas Mosskin, Kristina Sandberg och Mattias Andersson 
Målarsalen den 29 augusti direkt efter föreställningen av Deformerad Persona 


Filmvisningar i Lejonkulan 

Under festivalen visas tre olika filmer som från olika håll förhåller sig till Ingmar Bergman och hans verk. Filmerna visas i följd och två av upphovsmännen är på plats för att presentera sina filmer: 
Ingmar Bergman; Intermezzo 
Under sina sista tolv år var Ingmar Bergman Hederspresident för Göteborgs filmfestival. Engagemanget möjliggjorde en rad arrangemang på festivalen i samverkan med Bergman: ”Bergmans lista”, ”Bergmans 1900-tal” och ett särskilt filmpris. Men också två filmer, Bergmans röst (1998) och kortfilmen Ingmar Bergman; Intermezzo (2002), som dåvarande festivalchefen Gunnar Bergdahl lyckades entusiasmera Bergman att medverka i. Båda filmerna regisserades av Bergdahl. 
Bergmanfestivalen presenterar nu Ingmar Bergman; Intermezzo. Här delar en 83-årig Bergman med sig av reflektioner över skillnaden mellan Ibsen och Strindberg, över svensk film och över åldrande och döden. Det blir till ett slags farväl, inspelat på den arbetsplats som stod Bergman allra närmast; Kungliga Dramatiska Teatern. Vid det första visningstillfället hålls en introduktion av Gunnar Bergdahl om inspelningen och mötet med Bergman. 
Dear Director 
Sommaren 1980 skriver den amerikanska jazzpianisten Kazzrie Jaxen ett sexton sidor långt brev till regissören Ingmar Bergman. Bergmans film Ur marionetternas liv har satt igång ett dramatiskt inre sökande som till slut fått henne att förstå att hon inte är ensam i sin egen kropp. En insikt som förändrar hennes liv. Under arbetet med att göra en teaterpjäs baserad på ofilmade filmmanus ur Bergmans arkiv hittade regissören Marcus Lindeen (guldbaggebelönad för sin dokumentär Ångrarna) Kazzrie Jaxens brev och bestämde sig för att söka upp henne för att göra en film baserad på brevet. Resultatet, Dear Director, vann pris på filmfestivalen i Locarno i augusti 2015. Filmen efterföljs av samtal med regissören . 
Trespassing Bergman 
I denna djupdykning i Ingmar Bergmans filmsamling och konstnärskap bjuds en rad världskända filmskapare in till Bergmans hemvist på Fårö för atberätta vad hans filmer betytt för dem i deras eget filmskapande och i livet. Det som sammanbinder dem är att deras verk ingår i Ingmar Bergmans enorma filmbibliotek.  Jane Magnusson och Hynek Pallas dokumentär låter oss möta en lång rad framstående filmregissörer, bland dem Woody Allen, Claire Denis, Michael Haneke och Martin Scorsese – för alla har mötet med Bergman och hans verk haft en avgörande betydelse. 
Trespassing Bergman är en nedklippt filmversion av TV-serien Bergmans Video som sändes i SVT 2012. 
Lejonkulan, den 3 och 4 september. 

Workshop: Motion Capture – Digital Actor 

Kan man förvandla skådespelare till digitala avatarer utan att förlora närheten till publiken? Med hjälp av den senaste animations- och dataspelstekniken utforskar Cabaret Électrique i denna workshop möjligheterna med motion capture – en mediateknik som annars är vanligt inom film och dataspel – för scenkonst. Cabaret Électrique har undersökt detta spännande gränsland i många år och skapat en unik plattform som har skapat stort intresse världen över. Workshopen inleds med en demonstration av tekniken och följs av ett fördjupande arbete under ledning av skådespelarna Filip Alexanderson och Henrik Bäckbro samt den tekniskt ansvarige för plattformen, Simon Alexanderson , där deltagarna får en möjlighet att själva prova på att gå in i den digitala världen. 
Repsal 2, den 30 augusti.

Bergman hyllas i New York! 
Den 29 augusti bidrar Scandinavian American Theater Company (SATC) tillsammans med Scandinavia House och Sveriges generalkonsulat i New York till Bergmanfestivalen genom att framföra en läsning av Bergmans Scener ur ett äktenskap i en ny översättning av den amerikanske dramatikern, regissören och Obie Award-vinnaren Emily Mann. Hennes scenversion utsågs till New York Times ”Critic Pick” när den framfördes för första gången under The New York Theatre Workshop 2014. 
I augusti kommer SATC presentera en New York-hyllning till Ingmar Bergman med Manns version av Scener ur ett äktenskap. Tre uppsättningar av skådespelare från olika bakgrunder spelar Johan och Marianne. För mer information, se www.satcnyc.org 
Datum och tid: 29 augusti, kl: 19:30 (förmottagning kl 19:00) Plats: Scandavia House, 58 Park Avenue, New York, USA

SEDAN TIDIGARE PRESENTERADE DRAMATENPREMIÄRER UNDER FESTIVALEN 
Husets vid nattens ände 
av Sebastian Hartmann fritt efter Ingmar Bergman. Regi: Sebastian Hartmann. Urpremiär den 25 augusti, Stora scenen 
Den goda viljan av Ingmar Bergman. Regi: Eirik Stubø. Premiär den 26 augusti, Lilla scenen 
Ensam och Esmeralda av Martina Montelius. Regi: Agneta Ehrensvärd. Urpremiär den 26 augusti, Unga Dramaten/Tornrummet 
Falla ur tiden av David Grossman. Regi: Suzanne Osten. Sverigepremiär den 27 augusti, Elverket 
Deformerad persona av Mattias Andersson och Ylva Andersson. Regi: Mattias Andersson. Premiär den 28 augusti, Målarsalen (flyttas efter festivalen till Lilla scenen) 
Hedda Gabler av Henrik Ibsen. Regi: Anna Pettersson. Premiär den 31 augusti, Lejonkulan  

SEDAN TIDIGARE PRESENTERADE GÄSTSPEL 
Deutsches Theater Berlin (DEU): Höstsonaten av Ingmar Bergman, Stora scenen den 28 och 29/8 
Schaubühne (DEU): Richard III av William Shakespeare, Stora scenen den 2 och 3/9 
Riksteatret/Nationaltheatret (NOR): Enskilda samtal av Ingmar Bergman i en version för scenen av Liv Ullmann, Lilla scenen den 1 och 2/9 
Maxim Gorki Theater (DEU): Det säger mig ingenting, det så kallade därute av Sibylle Berg, Lilla scenen den 3 och 4/9 
tg STAN (BEL): Scener ur ett äktenskap av Ingmar Bergman, Målarsalen den 2 och 3/9 
tg STAN (BEL): Efter repetitionen av Ingmar Bergman, Målarsalen 4/9 
Toneelgroep Amsterdam (NLD): Vox Humana av Jean Cocteau, Elverket den 30 och 31/8 
Det Norske Teatret (NOR): Klaga månde Elektra av Eugene O’Neill, Elverket den 3 och 4/9 
Salon Madame Nielsen (DNK), Hotel Esplanade 29, 30 och 31/8 
Wild minds av Marcus Lindeen, den 27 och 28/8, Repsal 1 (Dramaten&).

SEDAN TIDIGARE PRESENTERADE ÖVRIGA PROGRAMPUNKTER 
Persona, persona, persona – en teatral presentation 
av och med Dimen Abdulla, Bahar Pars och Nanna Blondell.Repsal 1 den 30/8. 
Larmar och gör sig till – en Bergmanhyllning på Drottningholms Slottsteater den 3/9. 
Läsning: Nyupptäckta 64 minuter med Rebecka av Ingmar Bergman. 
Tornrummet den 29/8. (Dramaten&) 
Två samtal med David Grossman, 28 augusti klockan 11 med Johar Bendjeloull (Elverket) och klockan 17 med Suzanne Osten (Bajit, Riddargatan 3-5, i samarbete med Judiska Församlingen). (Dramaten&) 
4 x Bergman: samtal med Leif Zern. (Dramaten&) Med skådespelaren Lena Endre om Bergman och skådespelaren , med litteratur och teaterkritikern John Sjögren om Bergman och Gud , med regissören Jenny Andreasson om Bergman och regissören, med psykiatriprofessorn och författaren Johan Cullberg om Bergman och familjen. Tornrummet den 31 augusti. (Dramaten&) 
Föreläsning och workshop: Publikarbete - En teater för hela staden Tornrummet den 4/9. (Dramaten&) 
Seminarium: Det fruktbara misslyckandet med Marcus Lindeen, Suzanne Osten och Olov Amelin. Tornrummet den 30/8.(Dramaten&)

Biljetterna släpps i dag klockan 12 på dramaten.se och i biljettkassan. 

 

För mer information: 

Mimmi Fristorp 
Pressansvarig 
08-6656175 
0703-726175 
mimmi.fristorp@dramaten.se 

Nyckelord

Bilder

Dokument

Om

Kungliga Dramatiska Teatern AB
Kungliga Dramatiska Teatern AB
Dramaten, Box 5037
102 41 Stockholm

08 - 665 61 00http://www.dramaten.se

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Teaterchef är Eirik Stubø.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908, och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69.

Följ Kungliga Dramatiska Teatern AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Kungliga Dramatiska Teatern AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum