Nytt helhetspaket – trygghet och omställning under och efter arbetslivet

Kommunal och arbetsgivarna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona har kommit överens om ett avtalspaket som rör trygghet och omställning, pensioner och friskare arbetsplatser inom kommuner och regioner. Det här kommer ge stora möjligheter för medlemmarna att få tillgång till yrkesutveckling och stärka sin ställning på arbetsmarknaden. Paketet innebär också en rejäl höjning av tjänstepensionen, samt ökad trygghet för visstidsanställda.

– Det här är ett bra helhetspaket för medlemmarna i Kommunal som jobbar för Sveriges kommuner och regioner. Nu blir möjligheterna till omställning och studier som huvudavtalet med Svenskt Näringsliv innebär verklighet även för dem. Att vi samtidigt kämpat oss till en rejäl höjning i tjänstepensionen är ett styrkebesked och gynnar de som behöver det allra mest, säger Malin Ragnegård, ordförande i Kommunal.

Det nya omställningsavtalet för kommuner och regioner har utökats med ett stärkt grundläggande omställnings- och kompetensstöd. Dessutom omfattas nu såväl tillsvidareanställda som tidsbegränsats anställda och även personliga assistenter. Det har också tillkommit flera olika studiestöd, som ger bättre möjligheter till yrkesutveckling under arbetslivet.

Ett nytt pensionsavtal kommer gälla från och med den 1 januari 2023. Avsättningen till tjänstepensionen höjs då från 4,5 procent till 6 procent.

– Att höja pensionen för medlemmarna är viktig fråga för Kommunal. Efter ett långt arbetsliv är det många medlemmar som får en allt för låg pension och därför är den här förändringen så viktig. En höjning av avsättningen på 1,5 procent betyder flera hundralappar extra i pension varje månad för medlemmarna i Kommunal, säger Johan Ingelskog avtalssekreterare, Kommunal.

När lagen om anställningsskydd, LAS, ändras betyder det att regler om anställningsskydd som finns i respektive kollektivavtal också behöver omförhandlas. En viktig framgång i förhandlingarna med Sveriges kommuner och regioner är också att det nya så kallade ”3-undantaget” vid turordning inte gäller på kollektivavtalet. Det gäller alltså arbetsgivarens möjlighet att göra undantag från turordningen vid uppsägning på grund av arbetsbrist. Reglerna om turordning i kollektivavtalet lämnas alltså orörda, och arbetsgivarna har ingen möjlighet att göra undantag från turordningsregeln. Anställningsformen ”allmän visstid” försvinner också och ersätts av ”särskild visstid”. I och med detta sänks den så kallade konverteringstiden från 18 till 12 månader. Det betyder att medlemmarna har rätt till en tillsvidareanställning efter 1 års arbete på särskild visstidsanställning.

– Det här är historiska förbättringar för medlemmarna i Kommunal som jobbar inom kommuner och regioner. De nya avtalen innebär en möjlighet att utbilda sig eller byta inriktning mitt i livet. En möjlighet som våra medlemmar tidigare inte haft, då de ekonomiska förutsättningarna inte har funnits. Det är så otroligt värdefullt för individen och stärker arbetarkvinnornas ställning på arbetsmarknaden, säger Johan Ingelskog, avtalssekreterare, Kommunal.

Mer information: https://www.kommunal.se/nyhet/trygghet-omstallning-pensioner

Avtalssekreterare

Kommunal kommenterar Coronakommissionens andra delbetänkande29.10.2021 15:20:15 CEST | Pressmeddelande

Idag överlämnade Coronakommissionen sitt andra delbetänkande till socialminister Lena Hallengren. Kommunal varnade långt innan pandemin om att den svenska vården och omsorgen saknade marginaler och befann sig i en bemanningskris. När det gäller omställningen i hälso- och sjukvården konstaterar kommissionen att det i stor utsträckning är personalens förtjänst men att priset blev en extrem arbetsbelastning för de anställda.

Kommunal: Bra steg mot en mänskligare sjukförsäkring8.9.2021 15:14:27 CEST | Pressmeddelande

Under onsdagen presenterades regeringens budgetförslag med koppling till sjukförsäkringen. Bland annat föreslås att 365-dagars regeln monteras ned och att arbetsförmågeprövning för sjukpenning förändras från 62 års ålder. Regeringen meddelar också att man kommer tillsätta en utredning för att se över behovet av att ändra i karensavdraget till exempel för kontaktyrken inom hälso- och sjukvården samt äldreomsorgen.