Nytt hockeyprogram om SHL direkt i SVT

Nu skruvar SVT upp hockeybevakningen ytterligare. Den 18 november är det premiär för ett nytt direktsänt program med fullt fokus på SHL.

– SHL är en av världens bästa hockeyligor som engagerar hela Sverige, från norr till söder. Här blandas hockey på högsta nivå med stort lokalt intresse, rivaliteter och känslor och allt detta ska vi ta fasta på i vårt nya program, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.

Hockeyprogrammet sänds på torsdagar klockan 22.00 i SVT Play och 22.30 i SVT1. Programmet kommer innehålla kvällens höjdpunkter men också nyheter, snackisar, analyser och reportage. Programledare blir Dusan Umicevic som länge bevakat både svensk och internationell ishockey.

Hockeyprogrammet sänds varje torsdag under grundserien och slutspelet.

– För den som inte hinner se så många SHL-matcher live men har ett genuint hockeyintresse blir detta ett perfekt sätt att hålla sig à jour med svensk ligahockey på herrsidan, säger Åsa Edlund Jönsson.

– Vi är glada att SHL får en bred och initierad exponering i SVT. SHL och klubbarna har en hängiven publik och det är bra att de erbjuds ett nytt program med fokus på vad som händer och sker i ligan, säger SHL:s VD Jenny Silfverstrand.

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2021/2022 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Historisk satsning på svensk damhockey när Svenska Spel blir ny huvudsponsor åt SDHL, SHL och HA2.6.2021 09:00:44 CEST | Pressmeddelande

Svenska Spel blir ny huvudsponsor till Svenska Damhockeyligan (SDHL), Svenska Hockeyligan (SHL) och HockeyAllsvenskan (HA). Det femåriga avtalet gäller från den 1 juli i år och fram till 2026. – Svenska Spel har ett långvarigt och stort engagemang i svensk ishockey. Därför känns det väldigt bra att vi nu återigen kan jobba tillsammans för att ta svensk ishockey framåt. Vi är stolta och glada över att bidra till ett samarbete som satsar extra på jämställdhet inom svensk ishockey, säger Jenny Silfverstrand, vd Svenska Hockeyligan.