Nytt i Postkodföreningen och Postkodstiftelsen

Styrelserna i Svenska Postkodföreningen och Postkodstiftelsen möbleras om. Göran Hägglund lämnar vice ordförandeskapet i stiftelsen och blir ledamot i Postkodföreningens styrelse i augusti. Thomas Fogdö blir ny vice ordförande i Postkodstiftelsen.

Bakgrunden till ändringarna i styrelserna är att den tidigare styrelsemedlemmen Johan Menckel har tvingats avsäga sig sitt uppdrag sedan han tackat ja till en annan styrelsepost som är oförenlig med uppdraget i Postkodföreningen.

Göran Hägglund har arbetat i drygt 25 år i den svenska politikens centrum samtidigt som han har en stark passion för civilsamhället. Postkodföreningen, där han nu tar plats, har lotteritillstånden för samtliga Postkodlotteriets produkter och har också till uppgift att fördela överskottet samt att välja in nya medlemmar som också blir förmånstagare till lotteriet.

Thomas Fogdö har varit ledamot sedan 2016. Först i dåvarande Idrottsstiftelsens styrelse och från mars 2017 i Postkodstiftelsens, där han nu alltså blir vice ordförande. Stiftelsens uppdrag är att snabbt, flexibelt och kunnigt stötta främst nya aktörer för en positiv samhällsutveckling

Alexander af Jochnick fortsätter som ordförande i Postkodföreningen och Elisabeth Tarras-Wahlberg som ordförande i stiftelsens styrelse.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 10 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 100 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar lotteritillstånd utfärdade av Lotteriinspektionen, nuvarande Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V.