Nytt initiativ på fritids ger barn obegränsat med surf - men bara när de när de tittar på teknik

Nu ska fritids i Furudal i Dalarna, Kullavik i Halland och Fittja i Stockholm bli Teknikfritids och ge eleverna tillgång till fri internetsurf. Men det finns en hake: de får endast tillgång till lärorikt innehåll med teknik som tema. Syftet är att barnens teknikintresse ska bibehållas upp i åldrarna.

Siffror från Skolinspektionen visar att barn tappar teknikintresset vid 12-årsåldern, samtidigt ställer samhället högre krav på tekniskt kunnande när allt från vardags- och arbetsliv till samhällsfrågor och politiska beslut innehåller inslag av teknik. Ett förlorat teknikintresse kan leda till att fler får sämre tekniskt självförtroende och därmed väljer bort att både plugga och att jobba med teknik i framtiden.

Som en del av organisationens långsiktiga satsning för att främja teknikintresset bland unga lanserar nu Teknikföretagen, en av Sveriges största arbetsgivarorganisationer, Teknikfritids. Ett projekt som innebär att fritidsverksamheter runtom i Sverige, med hjälp av specialinställda routers, kan ge sina elever obegränsad tillgång till internet – men bara när de surfar på teknikrelaterat innehåll.

Vi har samlat massor av bra material som uppmuntrar till problemlösning och att testa själv. På det här sättet kan surftiden bli ett verktyg för aktivt lärande och vi hoppas kunna inspirera fler unga till att utforska teknikområdet och stärka sitt tekniska självförtroende, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen.

Allt ett fritids behöver göra är att beställa och installera en router som ger fri tillgång till ett gediget urval av inspirerande videoklipp och artiklar som barnen kan ägna sig åt på egen hand eller ihop med sin fritidspedagog.

Vi vill möta eleverna där de redan befinner sig; på internet. När ett fritids blir teknikfritids kan eleverna surfa på videor och artiklar med teknik som tema utan att det drar dyrbar surf från mobilen. Samtidigt hoppas vi kunna erbjuda en tjänst som fritidspedagogerna uppskattar och har nytta av i sitt dagliga arbete, säger Elin Östblom.

Projektet Teknikfritids inleds på tre platser i landet, men alla fritids har möjlighet att bli Teknikfritids genom att ansöka på hacktheworld.se. Initiativet utvärderas sedan med enkätundersökningar bland barnen på berörda fritidsverksamheter och resultaten presenteras inom kort.

Jakten på talangerna – ny poddserie22.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Behovet av kvalificerad kompetens är stort. Det svenska utbildningssystemet behöver utvecklas, men Sverige behöver även attrahera talanger från andra länder för att trygga kompetensbehovet. Det är därför avgörande att Sverige arbetar för att välkomna internationell spetskompetens. Annars riskerar vi att halka efter i konkurrenskraft. Men hur kan Sverige bli attraktivare för utländsk kompetens? Är det snårigheter i regelverket som försvårar för företagen att anställa från andra länder? Och vad vet egentligen omvärlden om Sverige? I tre nya avsnitt av Teknikföretagens podcast T-time diskuterar vi det tillsammans med blandad expertis.