SIDA

Nytt innovativt svenskt bistånd ger två miljoner zambier tillgång till el

Elbristen på Zambias landsbygd är närmast total, endast fyra procent av befolkningen utanför städerna har tillgång till elnätet. Sida har nu tecknat kontrakt med fem företag som valts ut som ska ge två miljoner zambier tillgång till förnybar el, som går utanför det nationella elnätet. - Man kan likna det vi gör med när mobiltelefonanvändningen tog fart, att man hoppat över fast telefoninät. Nu kan zambier få el på samma sätt, med egen utrustning eller mikroelnät, och med smarta betallösningar genom mobilnätet, säger Karin Sverkén, biståndschef vid svenska ambassaden i Zambia.

Behovet av energi i Zambia är stort. I dag har bara fyra procent av befolkningen utanför de större städerna tillgång till elnätet och utbyggnadstakten av nätet är låg. Merparten av behoven på landsbygden täcks idag av energikällor som är både dyra och skadliga för miljö och klimat, exempelvis engångsbatterier, och träkolseldning i hushållen, och den utbredda användningen av dieselaggregat inom den lättare industrin och jordbruket.

Tillgången till el är många gånger avgörande för utveckling; med el kan man starta produktion eller tillverkning, elbelysning gör det möjligt att fortsätta arbeta eller för barn att läsa läxor även när dagsljuset försvinner, mat tillagas snabbare med elspis och hållbarheten för livsmedel förlängs i kylskåp.

Givet de stora kostnaderna för att bygga ut det nationella elnätet har det börjat växa fram en marknad för alternativa energitjänster i vissa delar av Afrika. Det kan exempelvis handla om leasing av solpaneler och tillhörande utrustning för hemmabruk eller så kallade ”mikronät” som drivs av sol, vind, vatten eller bioenergi som inte är ansluta till det nationella elnätet.

- Det handlar om allt från ett enkelt elabonnemang för att ha tre lampor och möjlighet att ladda sin mobil, till att kunna ha en bra spis, tv, kylskåp, driva en symaskin eller ett svetsaggregat, säger Karin Sverkén.

Det Sidafinansierade initiativet Beyond the Grid Fund for Zambia bygger på en modell där man genom en offentlig upphandling kontrakterar företag för att förse ett specifikt antal kunder med el. De företag som utifrån en noggrann analys bedöms ha kapacitet och affärsmodeller för att nå ett stort antal kunder har valts ut. Kontraktet med Sida står för en del av kostnaden men merparten kommer från företagens egna kapital.

En avgörande faktor är hur mycket egna resurser företagen har och deras förmåga att attrahera kapital för att växa och nå fler kunder. Kontrakt med Sida har visat sig vara en katalysator för företagen att kunna etablera sig på en ny marknad. Den svenska fonden har avsatt 200 miljoner kronor under en period fram till 2021. Ett villkor för att få stöd genom den svenska fonden är att det gäller förnybar el för att undvika växthusgasutsläpp och minska beroendet av fossila bränslen.

Företag får genom fonden möjlighet att satsa på nya typer av samarbeten och affärsmodeller – potentialen är stor för företag som vill satsa på el på Zambias landsbygd. Medlen villkoras mot att företagen är beredda att gå in med eget kapital, och att de på förhand garanterar vilka resultat de ska uppnå. Genom att arbeta på det här sättet ville man få företagen att satsa på marknader som man inte satsat på annars, eftersom de ligger en bit utanför städerna.

Satsningen är också kostnadseffektiv: Med traditionellt bistånd kan en elanslutning kosta upp till 20 000 kronor, men med denna innovativa modell betalar Sida istället runt 300 kronor för varje uppkoppling. Företagen som deltar åtar sig att själva lägga in tre till fyra gånger så mycket eget kapital som fonden kontrakterar dem för.

Svenska ambassaden i Zambia har valt ut med fem företag: Vitalite, Emerging Cooking Solutions (varumärket SupaMoto), Standard Microgrid, Fenix International, och d.light.;

- Företagen är nu på plats och levererar eltjänster i Zambia. Ett par av företagen har haft verksamhet i Zambia i några år, och stödet från fonden ger dem möjlighet att skala upp och växa. Några är internationella företag men helt nya i Zambia, ett land som de annars inte haft möjlighet att etablera sig i. Fonden bidrar därmed till att utveckla marknaden för förnybar el i Zambia, säger Karin Sverkén.

Satsningen ”Beyond the grid fund for Zambia” är också viktig av klimatskäl, den bidrar också till Zambias uppfyllande av FN:s globala mål för hållbar utveckling, mål 7 som slår fast allas rätt till hållbar energi. Insatsen bidrar också till uppfyllandet av Zambias mål och åtaganden gentemot det globala klimatavtalet som världens länder kom överens om i Paris 2015.

Sida är Sveriges biståndsmyndighet och arbetar för att människor som lever i fattigdom själva ska kunna förbättra sina levnadsvillkor.

SIDA

08-698 50 00http://www.sida.se

För mer information kontakta Sidas pressansvariga på 08-698 55 55 eller press @ sida.se (http://sida.se/)

Följ SIDA

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från SIDA

Sida ökar stödet till utbildning med 600 miljoner kronor2.2.2018 08:00Pressmeddelande

Att barn får gå i skolan är en rättighet men också ett av de viktigaste verktygen för att lyfta upp människor ur fattigdom. Därför ökar nu Sida sitt stöd med ytterligare 600 miljoner kronor till en gemensam utbildningsfond för barns skolgång Global Partnership for Education, GPE. Det ttotala stödet till GPE uppgår därmed till drygt en miljard kronor för perioden 2018–2020. - Sida bidrar genom fonden till att barn i 65 länder får tillgång till utbildning, och det är de fattigaste och mest utsatta barnen och barn i sköra stater och länder som drabbats av konflikt som prioriteras, säger Cecilia Scharp, chef på Sidas avdelning för internationella organisationer och tematiskt stöd på plats i Dakar.

24 nya internationella samarbeten vill utveckla lokal demokrati18.12.2017 07:00Pressmeddelande

Borlänge och Lodwar i Kenya ska samarbeta för att skapa demokratisk inkludering för somaliska flyktingar i båda kommunerna för att hantera en aktuell global utmaning. Göteborg och Nelson Mandela Bay i Sydafrika vill öka ungas delaktighet i stadsutveckling. Växjö och JB Marks i Sydafrika vill utveckla sätt att implementera Agenda 2030 i sina kommuner medan Robertsfors och Machakos i Kenya vill utveckla bättre styrmetoder för jämställdhet och skapa mer jämlika samhällen.Totalt får 24 nya projekt finansiellt stöd för att utveckla och stärka lokal demokrati inom utvecklingssamarbetet.

Sida och Världsbanken i banbrytande satsning11.12.2017 06:00Pressmeddelande

För två år sedan lovade världens ledare att utrota fattigdomen till år 2030. För att lyckas med det behövs vägar, hamnar, elnät, telekom. Infrastruktur är en förutsättning för att lyfta människor ur fattigdom. Men det enorma kapital som krävs finns inte i det traditionella biståndet – de privata investerarna måste in. Därför går nu Sida in i en banbrytande satsning tillsammans med Världsbankens organ för privata investeringar, IFC.

Pressinbjudan Development Talks: Den globala utbildningskrisen; När skolan inte ger kunskap7.12.2017 11:56Pressmeddelande

Utbildning är en viktig förutsättning för att ta sig upp ur fattigdom, få ett arbete med inkomst och ett liv med fler valmöjligheter. Men skolgång ger inga garantier. För trots att allt fler barn – och särskilt flickor – sedan millennieskiftet går i skolan återstår stora utmaningar: Lärare utan lärarutbildning, dåliga läromedel eller inga alls, alltför stora skolklasser och undervisning på annat språk än hemspråket. För ett stort antal flyktingbarn blir utmaningarna ännu större med en avbruten eller osammanhängande skolgång. 263 miljoner barn och ungdomar går inte i skolan alls. Att inte ha fått nödvändiga kunskaper och färdigheter innebär stora problem både för individen och för samhället i stort – och i förlängningen att uppfylla de Globala målen eftersom utbildning är centralt för att dessa ska kunna nås. Var: Sida, Valhallavägen 199, Stockholm När: Måndagen den 11 december 2017, Tid: 09.00 – 12.00, registrering från kl. 08.30 Anmälan: kontakta presstjänsten på press@sida.se eller t