Nytt innovativt svenskt bistånd ger två miljoner zambier tillgång till el

Elbristen på Zambias landsbygd är närmast total, endast fyra procent av befolkningen utanför städerna har tillgång till elnätet. Sida har nu tecknat kontrakt med fem företag som valts ut som ska ge två miljoner zambier tillgång till förnybar el, som går utanför det nationella elnätet. - Man kan likna det vi gör med när mobiltelefonanvändningen tog fart, att man hoppat över fast telefoninät. Nu kan zambier få el på samma sätt, med egen utrustning eller mikroelnät, och med smarta betallösningar genom mobilnätet, säger Karin Sverkén, biståndschef vid svenska ambassaden i Zambia.

Behovet av energi i Zambia är stort. I dag har bara fyra procent av befolkningen utanför de större städerna tillgång till elnätet och utbyggnadstakten av nätet är låg. Merparten av behoven på landsbygden täcks idag av energikällor som är både dyra och skadliga för miljö och klimat, exempelvis engångsbatterier, och träkolseldning i hushållen, och den utbredda användningen av dieselaggregat inom den lättare industrin och jordbruket.

Tillgången till el är många gånger avgörande för utveckling; med el kan man starta produktion eller tillverkning, elbelysning gör det möjligt att fortsätta arbeta eller för barn att läsa läxor även när dagsljuset försvinner, mat tillagas snabbare med elspis och hållbarheten för livsmedel förlängs i kylskåp.

Givet de stora kostnaderna för att bygga ut det nationella elnätet har det börjat växa fram en marknad för alternativa energitjänster i vissa delar av Afrika. Det kan exempelvis handla om leasing av solpaneler och tillhörande utrustning för hemmabruk eller så kallade ”mikronät” som drivs av sol, vind, vatten eller bioenergi som inte är ansluta till det nationella elnätet.

- Det handlar om allt från ett enkelt elabonnemang för att ha tre lampor och möjlighet att ladda sin mobil, till att kunna ha en bra spis, tv, kylskåp, driva en symaskin eller ett svetsaggregat, säger Karin Sverkén.

Det Sidafinansierade initiativet Beyond the Grid Fund for Zambia bygger på en modell där man genom en offentlig upphandling kontrakterar företag för att förse ett specifikt antal kunder med el. De företag som utifrån en noggrann analys bedöms ha kapacitet och affärsmodeller för att nå ett stort antal kunder har valts ut. Kontraktet med Sida står för en del av kostnaden men merparten kommer från företagens egna kapital.

En avgörande faktor är hur mycket egna resurser företagen har och deras förmåga att attrahera kapital för att växa och nå fler kunder. Kontrakt med Sida har visat sig vara en katalysator för företagen att kunna etablera sig på en ny marknad. Den svenska fonden har avsatt 200 miljoner kronor under en period fram till 2021. Ett villkor för att få stöd genom den svenska fonden är att det gäller förnybar el för att undvika växthusgasutsläpp och minska beroendet av fossila bränslen.

Företag får genom fonden möjlighet att satsa på nya typer av samarbeten och affärsmodeller – potentialen är stor för företag som vill satsa på el på Zambias landsbygd. Medlen villkoras mot att företagen är beredda att gå in med eget kapital, och att de på förhand garanterar vilka resultat de ska uppnå. Genom att arbeta på det här sättet ville man få företagen att satsa på marknader som man inte satsat på annars, eftersom de ligger en bit utanför städerna.

Satsningen är också kostnadseffektiv: Med traditionellt bistånd kan en elanslutning kosta upp till 20 000 kronor, men med denna innovativa modell betalar Sida istället runt 300 kronor för varje uppkoppling. Företagen som deltar åtar sig att själva lägga in tre till fyra gånger så mycket eget kapital som fonden kontrakterar dem för.

Svenska ambassaden i Zambia har valt ut med fem företag: Vitalite, Emerging Cooking Solutions (varumärket SupaMoto), Standard Microgrid, Fenix International, och d.light.;

- Företagen är nu på plats och levererar eltjänster i Zambia. Ett par av företagen har haft verksamhet i Zambia i några år, och stödet från fonden ger dem möjlighet att skala upp och växa. Några är internationella företag men helt nya i Zambia, ett land som de annars inte haft möjlighet att etablera sig i. Fonden bidrar därmed till att utveckla marknaden för förnybar el i Zambia, säger Karin Sverkén.

Satsningen ”Beyond the grid fund for Zambia” är också viktig av klimatskäl, den bidrar också till Zambias uppfyllande av FN:s globala mål för hållbar utveckling, mål 7 som slår fast allas rätt till hållbar energi. Insatsen bidrar också till uppfyllandet av Zambias mål och åtaganden gentemot det globala klimatavtalet som världens länder kom överens om i Paris 2015.

Sida är Sveriges biståndsmyndighet och arbetar för att människor som lever i fattigdom själva ska kunna förbättra sina levnadsvillkor.

För mer information kontakta Sidas pressansvariga på 08-698 55 55 eller press @ sida.se (https://www.sida.se)

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Pressinbjudan: Ett effektivare FN för att nå Globala målen18.11.2018 07:30Pressinbjudan

FN-systemet genomgår den största reformen på 20 år, med förändringar som kommer innebära ett paradigmskifte i det internationella utvecklingssamarbetet. Det handlar om att få de politiska, säkerhetsorienterade och fredsbyggande delarna av FN-systemet att arbeta närmare varandra. Allt för att bättre möta vår tids stora utmaningar. Det svenska inflytandet inom FN är i år större än någonsin, med flera svenska kvinnor på nya toppositioner. Vi bjuder in till ett seminarium med fyra av dessa; Ulrika Modéer, Åsa Regnér, Charlotte Petri Gornitzka (via länk) och Ulrika Richardsson. När: Onsdag 28 november, 2018 Tid: 09.00 – 10.30 (Registrering från 08.30 med kaffe och frukostmacka) Plats: Sida, Valhallavägen 199, Stockholm (Oasen) T-bana: Karlaplan Anmälan: Maila press@sida.se eller tel. 08-698 55 55. En mer effektiv organisation krävs för att genomföra Agenda 2030, som helt bygger på samarbete mellan olika aktörer. Samtidigt gör minskade ekonomiska resurser det svårt att möta de enorma humanit

Pressinbjudan: Utvecklingsforum 2018: Tillväxt inom planetens gränser15.10.2018 10:58Pressmeddelande

Fram till år 2030 ska den extrema fattigdomen utrotas, ekosystemen bevaras och klimatförändringarna hejdas. Samtidigt är den ekonomiska tillväxten i världen miljömässigt ohållbar. En ökande produktion och konsumtion utarmar jordens naturresurser och flera planetära gränser är överskridna. Om vi ska lyckas uppnå de Globala målen för hållbar utveckling behöver vi hitta metoder och angreppssätt som styr mot en grönare ekonomi. Hur kan utvecklingssamarbetet bidra till en miljömässig hållbar utveckling för världens fattiga? Hur ser behoven ut i olika delar av världen och hur skiljer de sig mellan länder? Vilka metoder och styrmedel finns och hur kan vi utveckla insatserna framöver? Några av de intressanta medverkande är: Johan Kuylenstierna, adjungerad professor vid Stockholms universitet och vice ordförande, Klimatpolitiska Rådet, Thomas Sterner, professor i miljöekonomi, Göteborgs universitet, Christoffer Falsén, CFO, Trine som är en svensk plattform som ägnar sig åt gräsrotsfinansiering

Pressinbjudan: Kapacitet och ägarskap – nya arbetssätt24.9.2018 13:38Pressmeddelande

Utvecklingssamarbete handlar ofta om att bygga lokal kapacitet. Därför har metoden att stödja kapacitetsutveckling i utvecklingsländer utvecklats mycket och tack vare nyare utvärderingar finns idag kunskap om vad som fungerar. Hur kan det här arbetet stärkas ytterligare, hur kan vi genom kapacitetsutveckling bidra till en hållbar utveckling? När: Torsdagen den 27 september 2018 Tid: kl. 09.00-12.00, registrering ock kaffe från kl. 08.30 Var: Sida, Valhallavägen 199, Stockholm. Lokal: Oasen. Anmälan: Kontakta Sidas presstjänst på telefon 08-698 55 55 eller mejla press@sida.se Under seminariet presenteras utvärderingar och projekt kring de utmaningar som finns med att bygga kapacitet lokalt: Kapacitet och ägarskap hänger ihop och är båda förutsättningar för hållbar utveckling: för att ha ägarskap i en utvecklingsprocess krävs kapacitet, och utan ägarskap kan kapacitet inte utvecklas på ett meningsfullt och hållbart sätt. Expertgruppen för biståndsanalys (EBA) tittar närmare på vad som eg

Sida satsar 530 miljoner kronor på ungas hälsa och rättigheter i Afrika29.8.2018 07:00Pressmeddelande

Trots att mödra- och spädbarnsdödligheten i Afrika söder om Sahara har sjunkit, är den fortfarande förfärande hög. Vid 17 års ålder har en av fem unga kvinnor fött barn, och osäkra aborter är orsak till 18% av mödradödligheten i regionen. Därför har Sida fattat beslut om två nya stora satsningar – ett stöd till sexualundervisning om totalt 279,5 miljoner kronor och ett program för att eliminera könsstympning av flickor på 250 miljoner kronor.

Sida ger stöd på 270 miljoner till utbildning för barn i krigs- och konfliktområden4.7.2018 09:05Pressmeddelande

Barn som befinner sig i krig och konfliktområden missar ofta hela eller delar av sin skolgång, och utan utbildning riskerar barnen exploatering i farliga och lågavlönade arbeten och att bli kvar i fattigdom. Sida inleder nu därför ett samarbete med Education Cannot Wait, en fond med fokus på utbildning till barn just i krigs- och i konfliktområden. Sidas bidrag är på 270 miljoner kronor, varav 90 miljoner kronor öronmärks för att 500 000 afghanska flickor och pojkar som är internflyktingar eller återvändande ska få möjlighet att gå i skolan.