Nytt innovativt svenskt bistånd ger två miljoner zambier tillgång till el

Elbristen på Zambias landsbygd är närmast total, endast fyra procent av befolkningen utanför städerna har tillgång till elnätet. Sida har nu tecknat kontrakt med fem företag som valts ut som ska ge två miljoner zambier tillgång till förnybar el, som går utanför det nationella elnätet. - Man kan likna det vi gör med när mobiltelefonanvändningen tog fart, att man hoppat över fast telefoninät. Nu kan zambier få el på samma sätt, med egen utrustning eller mikroelnät, och med smarta betallösningar genom mobilnätet, säger Karin Sverkén, biståndschef vid svenska ambassaden i Zambia.

Behovet av energi i Zambia är stort. I dag har bara fyra procent av befolkningen utanför de större städerna tillgång till elnätet och utbyggnadstakten av nätet är låg. Merparten av behoven på landsbygden täcks idag av energikällor som är både dyra och skadliga för miljö och klimat, exempelvis engångsbatterier, och träkolseldning i hushållen, och den utbredda användningen av dieselaggregat inom den lättare industrin och jordbruket.

Tillgången till el är många gånger avgörande för utveckling; med el kan man starta produktion eller tillverkning, elbelysning gör det möjligt att fortsätta arbeta eller för barn att läsa läxor även när dagsljuset försvinner, mat tillagas snabbare med elspis och hållbarheten för livsmedel förlängs i kylskåp.

Givet de stora kostnaderna för att bygga ut det nationella elnätet har det börjat växa fram en marknad för alternativa energitjänster i vissa delar av Afrika. Det kan exempelvis handla om leasing av solpaneler och tillhörande utrustning för hemmabruk eller så kallade ”mikronät” som drivs av sol, vind, vatten eller bioenergi som inte är ansluta till det nationella elnätet.

- Det handlar om allt från ett enkelt elabonnemang för att ha tre lampor och möjlighet att ladda sin mobil, till att kunna ha en bra spis, tv, kylskåp, driva en symaskin eller ett svetsaggregat, säger Karin Sverkén.

Det Sidafinansierade initiativet Beyond the Grid Fund for Zambia bygger på en modell där man genom en offentlig upphandling kontrakterar företag för att förse ett specifikt antal kunder med el. De företag som utifrån en noggrann analys bedöms ha kapacitet och affärsmodeller för att nå ett stort antal kunder har valts ut. Kontraktet med Sida står för en del av kostnaden men merparten kommer från företagens egna kapital.

En avgörande faktor är hur mycket egna resurser företagen har och deras förmåga att attrahera kapital för att växa och nå fler kunder. Kontrakt med Sida har visat sig vara en katalysator för företagen att kunna etablera sig på en ny marknad. Den svenska fonden har avsatt 200 miljoner kronor under en period fram till 2021. Ett villkor för att få stöd genom den svenska fonden är att det gäller förnybar el för att undvika växthusgasutsläpp och minska beroendet av fossila bränslen.

Företag får genom fonden möjlighet att satsa på nya typer av samarbeten och affärsmodeller – potentialen är stor för företag som vill satsa på el på Zambias landsbygd. Medlen villkoras mot att företagen är beredda att gå in med eget kapital, och att de på förhand garanterar vilka resultat de ska uppnå. Genom att arbeta på det här sättet ville man få företagen att satsa på marknader som man inte satsat på annars, eftersom de ligger en bit utanför städerna.

Satsningen är också kostnadseffektiv: Med traditionellt bistånd kan en elanslutning kosta upp till 20 000 kronor, men med denna innovativa modell betalar Sida istället runt 300 kronor för varje uppkoppling. Företagen som deltar åtar sig att själva lägga in tre till fyra gånger så mycket eget kapital som fonden kontrakterar dem för.

Svenska ambassaden i Zambia har valt ut med fem företag: Vitalite, Emerging Cooking Solutions (varumärket SupaMoto), Standard Microgrid, Fenix International, och d.light.;

- Företagen är nu på plats och levererar eltjänster i Zambia. Ett par av företagen har haft verksamhet i Zambia i några år, och stödet från fonden ger dem möjlighet att skala upp och växa. Några är internationella företag men helt nya i Zambia, ett land som de annars inte haft möjlighet att etablera sig i. Fonden bidrar därmed till att utveckla marknaden för förnybar el i Zambia, säger Karin Sverkén.

Satsningen ”Beyond the grid fund for Zambia” är också viktig av klimatskäl, den bidrar också till Zambias uppfyllande av FN:s globala mål för hållbar utveckling, mål 7 som slår fast allas rätt till hållbar energi. Insatsen bidrar också till uppfyllandet av Zambias mål och åtaganden gentemot det globala klimatavtalet som världens länder kom överens om i Paris 2015.

Sida är Sveriges biståndsmyndighet och arbetar för att människor som lever i fattigdom själva ska kunna förbättra sina levnadsvillkor.

För mer information kontakta Sidas pressansvariga på 08-698 55 55 eller press @ sida.se (https://www.sida.se)

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Sida ger stöd på 270 miljoner till utbildning för barn i krigs- och konfliktområden4.7.2018 09:05Pressmeddelande

Barn som befinner sig i krig och konfliktområden missar ofta hela eller delar av sin skolgång, och utan utbildning riskerar barnen exploatering i farliga och lågavlönade arbeten och att bli kvar i fattigdom. Sida inleder nu därför ett samarbete med Education Cannot Wait, en fond med fokus på utbildning till barn just i krigs- och i konfliktområden. Sidas bidrag är på 270 miljoner kronor, varav 90 miljoner kronor öronmärks för att 500 000 afghanska flickor och pojkar som är internflyktingar eller återvändande ska få möjlighet att gå i skolan.

Sida ger 300 miljoner kronor i stöd till svåraste kriserna3.7.2018 12:00Pressmeddelande

Antalet människor i behov av humanitärt stöd är fortsatt stort och på tio år har antalet fördubblats. Enligt de senaste siffrorna från FN är 134,1 miljoner människor i behov av humanitärt stöd globalt. Många relaterade till pågående konflikter men också torka och brist på mat. Sida ger nu extra stöd till tio av världens största kriser till insatser för människor som har stora behov av mat, rent vatten och skydd. För andra året i rad är Jemen världens största humanitära kris där 22 av landets 29 miljoner invånare är i stort behov av stöd och av dem befinner sig åtta miljoner människor på gränsen till svält allt medan kriget fortsätter rasa.

Sida ger extra stöd för att förebygga en storskalig matkatastrof i Sahel-länder31.5.2018 09:30Pressmeddelande

När det regnade för lite under regnperioden slog skörden fel med enorma konsekvenser för människorna i hela Sahel-området. Enligt FN i Mali och Burkina Faso har 6,8 miljoner människor inte mat för dagen och 1,6 miljoner av dem är barn som drabbats av svår akut undernäring. Matpriserna har skjutit i höjden vilket försvårar situationen ytterligare. Sida går nu in med 180 miljoner kronor i extra stöd för att försöka bromsa den svåra matkrisen från att bli än värre.

11 kommuner vill utveckla lokal demokrati i internationellt samarbete28.5.2018 06:30Pressmeddelande

Borlänge och Chisinau i Moldavien ska utveckla lärares kompetens för att bättre möta behov hos barn med autism och ADHD. Arvidsjaur och Mwanga i Tanzania ska samarbeta för att unga mödrar lättare ska kunna att ta aktiv del i samhället. Både Borlänge och Arvidsjaur har samarbetat med sina partners i närmare 10 år i olika projekt. Två helt nya svenska kommuner för partnerskapsprogrammet är Arvika och Ekerö. Arvika ska samarbeta med Moi´s Bridge i Kenya för att utveckla den lokala demokratin mer hållbart inom en rad områden inte minst med tanke på målen för den globala agendan. Ekerö å sin sida ska tillsammans med Kutaisi i Georgien arbeta för att utveckla samarbetet mellan sina kommuner och olika delar av civilsamhället.

Pressinbjudan: Stockholm Tax Conference – Skatt som en nyckel till utveckling17.5.2018 13:35Pressmeddelande

Skatter bygger välfärdssamhällen och bidrar till utveckling och fattigdomsminskning och det krävs minst 15% av ett lands BNP i skatteintäkter för att skapa grundläggande infrastruktur, hälsovård och skolor. Men det globala skattebortfallet är stort, uppskattningsvis mellan 100 och 240 miljarder USD enligt OECD. Många av världens länder behöver hitta lösningar och utveckla myndigheternas sätt att ta in, förvalta och fördela skatt. Sida anordnar tillsammans med Skatteverket och på uppdrag av regeringen Stockholm Tax Conference med deltagare från omkring 160 länder för att öka kunskapen om hur en effektiv och välfungerande skatteförvaltning kan byggas upp och hur skatt kan bidra till att nå de globala målen för hållbar utveckling.