Nytt investmentbolag ska lotsa vinnarna vidare

Den framgångsrika riskkapitalförvaltaren Ekapaif tar nu nästa steg och startar Northern CapSek Ventures, ett investmentbolag som ska lotsa vinnarna från Ekapaifs fonder vidare. CapSek tar nu in pengar genom en nyemission inför en stundande notering på Aktietorget via ett omvänt förvärv av Freedesk AB (FREESK).

Ekapaif startades runt årsskiftet 2011/2012 för att överbrygga det kapitaldike som många av bolagen som kom ut från det statliga systemet för såddfinansiering hamnade i, innan de kunde växa sig stora noga för att vara intressanta för riskkapitalbolagen. Via alternativa investeringsfonder investerar Ekapaif i bolag med skalbara affärsmodeller inom områdena Software-as-a-Service (SaaS), gaming (datorspel) och sakernas internet (IoT).

Från ett urval på runt 100 företag per år sållar Ekapaif ut och investerar i de mest lovande. Totalt har 125 investerare fått ta del av en mycket fin värdeutveckling i de tio fonderna och nu öppnas möjligheten för en bredare allmänhet att via CapSek investera i de bästa bolagen. Det vill säga de bolag som har lyckats bevisa sin leveransförmåga och som är redo att skala upp.

– Vi räknar med att det blir 2–4 bolag per år som kommer ut från fonderna redo att ta nästa steg i sin tillväxtresa. Investeringar i dessa bolag är normalt inte tillgängliga för allmänheten, men det ändrar vi nu på med CapSek, säger CapSeks vd och Ekapaifs grundare Peter Wendel.

CapSek kommer tillsammans med andra att investera när vinnarbolagen tar in nya pengar för att kunna ta nästa steg. Därför genomför CapSek just nu en nyemission inför sin notering på Aktietorget..

– Utvecklingen som vi har haft i Ekapaif har gjort att vi har trovärdighet i de höga ambitioner som vi har med CapSek. Hittills har intresset för att vara med varit stort, säger Peter Wendel.

CapSek är ett nystartat investmentbolag med säte i Göteborg. Bolaget kommer i huvudsak investera i onoterade techbolag som antingen står inför en börsintroduktion eller en fortsatt tillväxtresa fram till en kapital B-runda.