Nytt jämställdhetspris för byggbranschen

Nu lanseras Jämställdhetsbygget, ett pris som syftar till att uppmärksamma satsningar som bidrar till en mer jämställd byggbransch. Initiativtagare till priset är fyra unga och samhällsengagerade kvinnor.

– Jämställdhetsbygget är ett viktigt pris som byggbranschen tidigare har saknat. Medlemsföretagens starkaste behov är kompetensförsörjning. Vi behöver attrahera både kvinnor och män. Därför är det viktigt att synliggöra satsningar som aktivt bidrar till en mer jämställd bransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

I juryn sitter Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier, Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads, Kajsa Hessel, ordförande Byggcheferna och Pernilla Alexandersson, vd Add Gender. Priset kommer att delas ut för första gången på Årets Bygge-galan 26 mars 2019.

– Byggbranschen är idag en av Sveriges mest mansdominerade branscher. Det är därför positivt att allt fler aktörer är villiga att ta sitt ansvar för att vända utvecklingen och öka jämställdheten på sina arbetsplatser. Genom priset Jämställdhetsbygget vill vi lyfta de satsningar som görs och inspirera fler unga tjejer att söka sig till branschen, säger Ina Djurestål, produktionsingenjör vid byggföretaget Skanska och en av initiativtagarna till Jämställdhetsbygget.

Fakta om priset Jämställdhetsbygget

Statistik om jämställdhet i byggbranschen

• Under 2016 förvärvsarbetade cirka 313 000 män och cirka 31 000 kvinnor inom byggindustrin.
  • 2017 arbetade 5996 kvinnor i de 10 största byggföretagen.
  • År 2017 var 14 procent av de anställda i de tio största byggbolagen kvinnor.
  • Sedan 2015 har antalet kvinnor i de 10 största byggbolagen ökat med 30 procent.
  • Regeringen har satt ett mål att år 2030 ska minst 25 procent av de som anställs i bygg- och anläggningsbranschen ska vara kvinnor. För ledningsgrupperna i de 10 största byggföretagen är detta mål uppnått.
  • Antalet tjejer som söker till byggprogrammet ökar. Jämfört med 2017 har sökningarna ökat med 13 procent.

Källa: Sveriges Byggindustrier/SCB

Foto: Anders Siljevall
På bilden: Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier samt Ina Djurestål och Pauline Diurson Runfors, två av initiativtagarna till priset Jämställdhetsbygget.

Helena Walentowicz, en av initiativtagarna till Jämställdhetsbygget.
+ 46 73 641 45 62

Bolund och Eneroth ges nyckelroller när Sverige ska rustas för 11 miljoner invånare21.1.2019 14:58:23Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar Per Bolund som idag utsetts till ny bostadsminister. - Att bostadsministern nu flyttar in på Finansdepartementet innebär att bostadsfrågan får större tyngd. Det är bra. Men ska byggandet ta fart igen krävs en fungerande finansiering. Bolunds förändrade portfölj leder förhoppningsvis till en översyn och förändring av de införda kreditrestriktionerna samt att det görs undantag för förstagångsköpare, säger Catharina Elmsäter-Svärd, VD för Sveriges Byggindustrier.

Det krävs mer och modigare reformer18.1.2019 09:59:50Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar statsminister Stefan Löfven till regeringsbildningen. Men den bostadspolitiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna är otillräcklig. - Inga av förslagen sänker trösklarna in till bostadsmarknaden för den som saknar kontakter, kötid och kapital. Det krävs mer och modigare reformer. Höj bolånetaket för förstagångsköpare, inför ett subventionerat bospar för unga och gör en kraftfull sänkning av reavinstskatten för ökad rörlighet, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.