Nytt jämställdhetspris för byggbranschen

Nu lanseras Jämställdhetsbygget, ett pris som syftar till att uppmärksamma satsningar som bidrar till en mer jämställd byggbransch. Initiativtagare till priset är fyra unga och samhällsengagerade kvinnor.

– Jämställdhetsbygget är ett viktigt pris som byggbranschen tidigare har saknat. Medlemsföretagens starkaste behov är kompetensförsörjning. Vi behöver attrahera både kvinnor och män. Därför är det viktigt att synliggöra satsningar som aktivt bidrar till en mer jämställd bransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

I juryn sitter Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier, Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads, Kajsa Hessel, ordförande Byggcheferna och Pernilla Alexandersson, vd Add Gender. Priset kommer att delas ut för första gången på Årets Bygge-galan 26 mars 2019.

– Byggbranschen är idag en av Sveriges mest mansdominerade branscher. Det är därför positivt att allt fler aktörer är villiga att ta sitt ansvar för att vända utvecklingen och öka jämställdheten på sina arbetsplatser. Genom priset Jämställdhetsbygget vill vi lyfta de satsningar som görs och inspirera fler unga tjejer att söka sig till branschen, säger Ina Djurestål, produktionsingenjör vid byggföretaget Skanska och en av initiativtagarna till Jämställdhetsbygget.

Fakta om priset Jämställdhetsbygget

Statistik om jämställdhet i byggbranschen

• Under 2016 förvärvsarbetade cirka 313 000 män och cirka 31 000 kvinnor inom byggindustrin.
  • 2017 arbetade 5996 kvinnor i de 10 största byggföretagen.
  • År 2017 var 14 procent av de anställda i de tio största byggbolagen kvinnor.
  • Sedan 2015 har antalet kvinnor i de 10 största byggbolagen ökat med 30 procent.
  • Regeringen har satt ett mål att år 2030 ska minst 25 procent av de som anställs i bygg- och anläggningsbranschen ska vara kvinnor. För ledningsgrupperna i de 10 största byggföretagen är detta mål uppnått.
  • Antalet tjejer som söker till byggprogrammet ökar. Jämfört med 2017 har sökningarna ökat med 13 procent.

Källa: Sveriges Byggindustrier/SCB

Foto: Anders Siljevall
På bilden: Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier samt Ina Djurestål och Pauline Diurson Runfors, två av initiativtagarna till priset Jämställdhetsbygget.

Helena Walentowicz, en av initiativtagarna till Jämställdhetsbygget.
+ 46 73 641 45 62

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.