Nytt jämställdhetspris för byggbranschen

Nu lanseras Jämställdhetsbygget, ett pris som syftar till att uppmärksamma satsningar som bidrar till en mer jämställd byggbransch. Initiativtagare till priset är fyra unga och samhällsengagerade kvinnor.

– Jämställdhetsbygget är ett viktigt pris som byggbranschen tidigare har saknat. Medlemsföretagens starkaste behov är kompetensförsörjning. Vi behöver attrahera både kvinnor och män. Därför är det viktigt att synliggöra satsningar som aktivt bidrar till en mer jämställd bransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

I juryn sitter Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier, Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads, Kajsa Hessel, ordförande Byggcheferna och Pernilla Alexandersson, vd Add Gender. Priset kommer att delas ut för första gången på Årets Bygge-galan 26 mars 2019.

– Byggbranschen är idag en av Sveriges mest mansdominerade branscher. Det är därför positivt att allt fler aktörer är villiga att ta sitt ansvar för att vända utvecklingen och öka jämställdheten på sina arbetsplatser. Genom priset Jämställdhetsbygget vill vi lyfta de satsningar som görs och inspirera fler unga tjejer att söka sig till branschen, säger Ina Djurestål, produktionsingenjör vid byggföretaget Skanska och en av initiativtagarna till Jämställdhetsbygget.

Fakta om priset Jämställdhetsbygget

Statistik om jämställdhet i byggbranschen

• Under 2016 förvärvsarbetade cirka 313 000 män och cirka 31 000 kvinnor inom byggindustrin.
  • 2017 arbetade 5996 kvinnor i de 10 största byggföretagen.
  • År 2017 var 14 procent av de anställda i de tio största byggbolagen kvinnor.
  • Sedan 2015 har antalet kvinnor i de 10 största byggbolagen ökat med 30 procent.
  • Regeringen har satt ett mål att år 2030 ska minst 25 procent av de som anställs i bygg- och anläggningsbranschen ska vara kvinnor. För ledningsgrupperna i de 10 största byggföretagen är detta mål uppnått.
  • Antalet tjejer som söker till byggprogrammet ökar. Jämfört med 2017 har sökningarna ökat med 13 procent.

Källa: Sveriges Byggindustrier/SCB

Foto: Anders Siljevall
På bilden: Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier samt Ina Djurestål och Pauline Diurson Runfors, två av initiativtagarna till priset Jämställdhetsbygget.

Helena Walentowicz, en av initiativtagarna till Jämställdhetsbygget.
+ 46 73 641 45 62

Bygg- och fastighetssektorn vässar riktlinjerna för resurseffektivisering och avfallshantering21.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Bygg- och fastighetssektorn vässar sina gemensamma riktlinjer för resurseffektivisering och avfallshantering. Behovet av cirkularitet i hela värdekedjan förtydligas och alla branschens aktörer uppmanas använda riktlinjerna som sin basnivå. - Det finns drygt 800 000 lägenheter i Sverige som behöver renoveras. Samtidigt är behovet av nya bostäder, vägar och järnvägar stort. Avfallsminimering är avgörande för att minska bygg- och fastighetssektorns miljöbelastning, säger Marianne Hedberg, miljöexpert på Sveriges Byggindustrier.

Minister till historisk byggstämma i Umeå13.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstämma i Umeå den 15 maj. Bland övriga talare finns Anna Olofsson, marknadschef för Umeå kommun och Lars Westin, professor vid centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet. - Vi ser fram emot intressanta samtal som ger en bra bild av byggandet och samhällsutvecklingen i norra Sverige, säger Johan Hallberg, regionchef för Sveriges Byggindustrier.