Nytt kollektivavtal för Ambulans

Vårdföretagarna inom Almega har idag tillsammans med Vårdförbundet träffat ett nytt kollektivavtal för Ambulansbranschen. Det nya avtalet är ett tillsvidareavtal som innehåller en arbetstidsförkortning och mer flexibla arbetstidsregler.

- Det är glädjande att vi kommit överens om ett framtidsinriktat kollektivavtal för ambulanssjuksköterskor. Ett avtal som från och med nu för första gången är ett rent vårdavtal och där vi som parter gemensamt enats om ett framtidsarbete för att utveckla ambulansverksamheten som en viktig del i vården, säger Inga-Kari Fryklund

Det nya kollektivavtalet innehåller även förändrade arbetstidsregler både i form av en arbetstidsförkortning och en utökad flexibilitet när det gäller arbetstidsförläggning.

- Vi är nöjda med de ändrade arbetstidsreglerna som vi tror är bra för både företagen och medarbetarna. Ändringarna införs successivt i takt med att nya upphandlingar genomförs, vilket ger företagen tid att planera för de nya reglerna säger Inga-Kari Fryklund förbundsdirektör Vårdföretagarna.

För mer information:

Inga-Kari Fryklund
Vårdföretagarna
Förbundsdirektör
Tfn: 08 762 6999

tfn: 08-551 140 65

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.

Inbjudan till LO om samarbeten för seriösare städbransch26.11.2018 14:20Pressmeddelande

I Dagens Industri 23/11 uttalar sig LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson om städbranschen och säger att det finns behov av fler åtgärder mot oseriösa företag och svartjobb. Almega Städföretagen jobbar med facket i dessa frågor genom flera samarbeten. För att LO inte ska missa vilka samarbeten de själva ingår i vill vi bjuda in Karl-Petter Thorwaldsson till en överläggning med en av våra samarbetsgrupper.

Fortsatt alltför få i aktiva insatser visar Arbetsförmedlingens nya prognos26.11.2018 13:31Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens nya utgiftsprognos för 2018 och 2019, som presenterades under måndagen, visar att övergångsregeringens budgetförslag på arbetsmarknadsområdet kommer att slå hårt mot de privata arbetsförmedlingstjänsterna. En ny regering måste dra i handbromsen för extratjänsterna och prioritera de aktiva insatserna hos privata leverantörer av arbetsförmedlingstjänster. Det menar Almega i en kommentar.

Tjänstesektorns produktivitet står stark12.11.2018 09:00Pressmeddelande

Den svenska tjänstesektorn växer och blir en allt viktigare del av Sveriges ekonomi. Därmed blir produktiviteten i tjänsteproduktionen avgörande för BNP-utvecklingen och de offentliga finanserna. Almegas nya rapport visar att den svenska tjänsteproduktionen står stark i internationell jämförelse, mycket tack vare de kunskapsintensiva företagstjänsterna. Men nu hejdas tillväxten i dessa företag av de stora svårigheterna att hitta kvalificerad personal.