Nytt kollektivavtal för Ambulans

Vårdföretagarna inom Almega har idag tillsammans med Vårdförbundet träffat ett nytt kollektivavtal för Ambulansbranschen. Det nya avtalet är ett tillsvidareavtal som innehåller en arbetstidsförkortning och mer flexibla arbetstidsregler.

- Det är glädjande att vi kommit överens om ett framtidsinriktat kollektivavtal för ambulanssjuksköterskor. Ett avtal som från och med nu för första gången är ett rent vårdavtal och där vi som parter gemensamt enats om ett framtidsarbete för att utveckla ambulansverksamheten som en viktig del i vården, säger Inga-Kari Fryklund

Det nya kollektivavtalet innehåller även förändrade arbetstidsregler både i form av en arbetstidsförkortning och en utökad flexibilitet när det gäller arbetstidsförläggning.

- Vi är nöjda med de ändrade arbetstidsreglerna som vi tror är bra för både företagen och medarbetarna. Ändringarna införs successivt i takt med att nya upphandlingar genomförs, vilket ger företagen tid att planera för de nya reglerna säger Inga-Kari Fryklund förbundsdirektör Vårdföretagarna.

För mer information:

Inga-Kari Fryklund
Vårdföretagarna
Förbundsdirektör
Tfn: 08 762 6999

tfn: 08-551 140 65

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Almega vill stoppa nya extratjänster – satsa på åtgärder som leder till jobb5.9.2018 17:04Pressmeddelande

Almegas rapport ”Vägval matchning” visar tydligt att de statliga extratjänsterna inte leder till riktiga jobb för de arbetssökanden. Att låsa in arbetslösa i extratjänster förvärrar bristen på arbetskraft och gör det ännu svårare för arbetsgivarna att hitta rätt arbetskraft. Samtidigt som enskilda personer som kan och vill jobba kommer allt längre från ett riktigt jobb.

Positiva till Moderaternas förslag att se över diskrimineringslagen3.9.2018 16:29Pressmeddelande

Kommentar till Moderaternas förslag om att se över diskrimineringslagen mot bakgrund av den dom Arbetsdomstolen som gav en muslimsk kvinna skadestånd därför det företag där hon sökte jobb hade avbrutit anställningsförfarandet när kvinnan vägrade ta en manlig chef, just därför att han är man. - Vi är positiva till Moderaterna förslag. Vi ser att det skulle vara möjligt med ett tillägg i diskrimineringslagen som innebär att en arbetsgivare inte behöver finna sig i att en anställd diskriminerar andra på grund av till exempel kön även om den anställde åberopar sin religionsfrihet, menar Lars Bäckström, arbetsrättsjurist på Almega

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.