Nytt kollektivavtal för it-akademiker på plats

Under måndagen tecknades ett nytt kollektivavtal för it-företagen, som för Akademikerförbunden förhandlats fram av Akavia och Sveriges Ingenjörer med Almega. Det nya avtalet innehåller löneökningar och avsättningar till flexpension, vilka innebär en bra grund för medlemmarna.

– Akavia är glada över det nya avtalet för it-branschen. Det säkerställer möjligheter till bra löneutveckling för medlemmarna de närmsta åren och vi tar steg på vägen i viktiga arbetsmiljöfrågor. Dessutom är vi nöjda med att förutsättningarna för förtroendevalda förtydligas de kommande åren, säger Mikael Andersson, förhandlingschef på Akavia.

Det nya avtalet innehåller förutom löneökningar och flexpension även en del ändringar i de allmänna villkoren där följande huvudpunkter kan lyftas fram:

• Korrigeringar av vissa åldersregler kopplade till pension och sjuklön.
  • Förtydliganden om förutsättningarna i samband med bortavtalad rätt till övertidsersättning.
  • En helt ny skrivning om det fackliga uppdraget och våra lokala akademikerföreningars uppdrag samt förutsättningar.
  • En överenskommelse om att fortsätta diskutera arbetsmiljöfrågor, huvudsakligen frågor om arbetstid och restid.

Fakta:

Avtalet sträcker sig över 29 månader och löper från och med den 1 november 2020 till och med den 31 mars 2023.

Värdet på avtalet är 5,4 procent. Om de lokala parterna inte enas i löneförhandlingar på arbetsplatsen finns en centralt förhandlad stupstock som då faller ut. Stupstocken är 2,9 procent per den 1 november 2020 och 1,8 procent per den 1 april 2022.

Kollektivavtalet inom it-sektorn tecknas för akademikerförbunden av Akavia tillsammans med Sveriges Ingenjörer.