Nytt kollektivavtal för saneringsbranschen

Almega Saneringsföretagen har idag tillsammans med Fastighetsanställdas förbund träffat ett nytt kollektivavtal för saneringsbranschen. Det nya avtalet sträcker sig över 29 månader med en total löneökningsnivå på 5,4 procent. Inom kostnadsramen ryms även pensionsavsättningar.

Marcus Lindström, förhandlingschef Almega Saneringsföretagen

– Vi kan med glädje konstatera att vi kommit överens om ett nytt kollektivavtal för saneringsbranschen. Parterna har tagit gemensamt ansvar i konstruktiva förhandlingar och vi är särskilt nöjda med att samtliga delar i avtalet ryms inom de ramar arbetsmarknadens parter bestämt tillsammans i det så kallade märket. Detta ger stabilitet och bra villkor för både medarbetare och företag, säger Marcus Lindström, förhandlingschef Almega Saneringsföretagen.

Saneringsavtalet omfattar 150 medlemsföretag med omkring 4 500 årsanställda som berörs av avtalet. Almega träffar flest avtal av alla arbetsgivarorganisationer och detta är det andra av totalt 130 avtal som Almegas förbund träffar i årets avtalsrörelse.

Almega Saneringsföretagen är en del av Almega Serviceföretagen, bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag med totalt 1 300 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.

Marcus Lindström, förhandlingschef Almega Saneringsföretagen

Almega i mål med årets första kollektivavtal – Fastigheter branschavtal18.11.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Almega Tjänsteförbunden Fastighetsarbetsgivarna har idag tillsammans med Fastighetsanställdas förbund träffat ett nytt kollektivavtal för Fastigheter branschavtal. Det är det första av 130 avtal som Almegas förbund träffar i årets avtalsrörelse. Det nya avtalet sträcker sig över 29 månader med en total löneökningsnivå på 5,4 procent. Inom kostnadsramen ryms även pensionsavsättningar.

Almega starkt kritiska till Industriparternas uppgörelse1.11.2020 13:28:55 CETPressmeddelande

I natt blev avtalet mellan industrins parter klart då man kom överens om ett 29 månaders avtal om 5,4 procent inklusive en särskild låglönesatsning och ökade pensionsavsättningar. Almega är starkt kritiska till nivån i överenskommelsen. - Vi kan konstatera att denna gång har industrins parter inte lyckats komma överens om en normering som tar hänsyn till hela näringslivet. Det är djupt olyckligt och inte minst för alla de företag och jobb som står på spel, säger Stefan Koskinen, arbetsgivarpolitisk chef inom Almega.