Nytt kollektivavtal tecknade inom kommunikation med SEKO

Almega Tjänsteförbunden har tecknat nytt kollektivavtal inom kommunikation med SEKO. Det nya avtalet ryms inom märket och inkluderar både löneökningar och ökade pensionsavsättningar.

Einar Humlin, ansvarig förhandlare för Almega Tjänsteförbunden.

– Det känns givetvis mycket bra att vi har kommit i mål med förhandlingarna. Dialogen har varit konstruktiv och vi har återigen kunnat enas om avtal som ligger inom de ramar som arbetsmarknadens parter är överens om, säger Einar Humlin, ansvarig förhandlare för Almega Tjänsteförbunden.

Avtalet gäller från och med 1 januari 2021 och sträcker sig till 31 juli 2023. Vidare innebär det löneökningar med 2,7 procent från den 1 mars 2021 och 2,0 procent från den 1 augusti 2022. Ökade avsättningar till Flexpension sker därutöver med 0,3 procent från den 1 mars 2021 och 0,4 procent från den 1 augusti 2022.

Avtalet omfattar ett 20-tal företag med totalt omkring 23 000 medarbetare.

Almega strävar efter de bästa förutsättningarna för både företagare och medarbetare. Att erbjuda attraktiva villkor är avgörande för tjänsteföretagens framgång. Tillsammans skapar vi en bra arbetsmarknad: under avtalsförhandlingarna, men framförallt varje dag på arbetsplatserna i samtal mellan företagare och medarbetare. I avtalsrörelsen 2020 tecknar Almega sammanlagt 130 avtal, flest av alla arbetsgivarorganisationer.

Einar Humlin, ansvarig förhandlare för Almega Tjänsteförbunden.