Nytt kollektivavtal tecknat - strejk avvärjd inom Samhall

Almega Samhallförbundet och LO-förbunden har idag tackat ja den hemställan om nytt kollektivavtal som Medlingsinstitutets medlare presenterat.

Medlingsinstitutets medlare presenterade under tisdagen den 10 oktober ett förslag om nytt kollektivavtal för parterna. Liksom alla andra avtal som är tecknade i årets avtalsrörelse följer det märket på 6,5 procent under tre år. Parterna valde under tisdagen att tacka ja till medlarnas hemställan.

- Vi är glada över att vi lyckats avvärja den strejk som LO-förbunden varslat om. Avtalet som nu tecknats innehåller en låglönesatsning och dessutom ett antal olika avtalsförändringar. Efter en intensiv medling är vi nöjda med att ha tecknat ytterligare ett nytt kollektivavtal inom märkets 6,5 procent över tre år säger Per Gradén avtalsansvarig Almega Samhallförbundet

Förutom en låglönesatsning har parterna enats om följande avtalsförändringar:

• Uppstramade och tydligare regler för sjukbesök på betald arbetstid. Huvudregeln är fortfarande att läkar-, tandläkar- och sjukhusbesök ska ske utanför arbetstid, men om det inte är möjligt krävs det för ledighet utan löneavdrag att det är fråga om akut sjukdom, olycksfall eller akuta tandbesvär. Efterbehandlingar, röntgen, skärmbildsundersökning, mammografi- eller PSA-provtagning ska kunna styrkas.
  • Kollektivavtalets bestämmelser om verksamhetsområden tillförs regler om att en och samma ort kan tillhöra flera verksamhetsområden och att verksamhetsområden kan gå in i varandra. Förändringen kommer underlätta förhandlingarna lokalt när verksamhetsområden fastställs eller behöver förändras.
  • Det har också tydliggjorts i avtalet att arbetsgivaren kan lägga ut ATK (arbetstidsförkortning), utan samråd eller överenskommelse med den enskilde, om det finns kvar ATK som inte tagits ut under uttagsåret (året efter intjänandeåret).
  • Lönen för LFU ( lönebidrag för utveckling i anställning tidigare utvecklingsanställning ) och rörliga ersättningar (ob, övertid, m m) omfattas inte av någon låglönesatsning utan höjs med 6,5% över tre år (2,2%, 2,0% respektive 2,3%).

Parterna har också kommit överens om att fortsätta det arbete som pågår för att modernisera Samhalls utvecklingsavtal och se över nuvarande lönesystem.

Därmed dras de konfliktåtgärder som facken varslat om inom Samhallförbundet, och som skulle ha trätt i kraft torsdagen den 12 oktober, tillbaka.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Kommentar till AF:s månadsstatistik: Almega kräver stopp för nya extratjänster12.10.2018 12:01Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens månadsstatik för september 2018 visar att antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning fortsätter att minska. Antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning är 12212 respektive 6406. - Stöd- och matchning och arbetsmarknadsutbildningar är effektiva insatser som ofta leder till jobb. Men insatserna har aldrig tidigare haft så få deltagare. Personalbristen är ett av företagens största tillväxthinder. Därför måste arbetslösa tvärtom matchas och utbildas mycket mera aktivt än vad som sker idag, säger Andreas Åström chef för Påverkan och Kommunikation på Almega För ett år sedan var antalet arbetssökande som gick på dessa insatser 20635 respektive 7733. Arbetsförmedlingens månadsstatistik samtidigt visar på stark efterfrågan på arbetskraft och många lediga jobb. Personalbristen är fortsatt ett av företagens största tillväxthinder. - Ytterligare minst 15000 arbetslösa bör matchas eller påbörja arbetsmarknadsutbildning redan under

Ny regering måste riva hinder för tjänstetillväxt26.9.2018 07:30Pressmeddelande

Takten i produktionstillväxten i den privata tjänstesektorn ligger kvar på en lägre nivå än 2017, när konjunkturen tycks ha toppat i tjänstesektorn. Inbromsningen beror framför allt på den utbredda bristen på personal, som hindrar tjänsteföretagen från att expandera. Efterfrågan ligger dock fortsatt på en hög nivå, även om det finns en förväntan om att efterfrågan kommer minska något de närmsta månaderna. En ny regering måste på allvar ta tag i de strukturella hinder som finns för att åtgärda kompetensförsörjningsproblemen, i god tid innan lågkonjunktur kommer. Den bedömningen gör Almega i samband med tredje kvartalets Tjänsteindikator.