Nytt kollektivavtal tecknat med ST

Almega Tjänsteförbunden har tecknat ett nytt kollektivavtal inom kommunikation med fackförbundet ST. Det nya avtalet ryms inom märket och inkluderar både löneökningar och ökade pensionsavsättningar.

Einar Humlin, ansvarig förhandlare för Almega Tjänsteförbunden.

– I och med detta avtal är vi i mål med samtliga motparter inom bransch kommunikation. Förhandlingarna har varit lösningsorienterade och präglats av en vilja att skapa villkor som är hållbara för såväl arbetsgivare som medarbetare. Det är också glädjande att kunna landa ytterligare ett avtal inom de ramar som arbetsmarknadens parter är överens om, säger Einar Humlin, ansvarig förhandlare för Almega Tjänsteförbunden.

Avtalen gäller från och med 1 januari 2021 och sträcker sig till 31 juli 2023 och innebär löneökningar med 2,9 procent från den 1 mars 2021 och 1,8 procent från den 1 augusti 2022.

Ökade avsättningar till Flexpension sker därutöver med 0,3 procent från den 1 mars 2021 och 0,4 procent från den 1 augusti 2022.

Avtalen omfattar post- och flyganställda inom bransch kommunikation.

Almega strävar efter de bästa förutsättningarna för både företagare och medarbetare. Att erbjuda attraktiva villkor är avgörande för tjänsteföretagens framgång. Tillsammans skapar vi en bra arbetsmarknad: under avtalsförhandlingarna, men framförallt varje dag på arbetsplatserna i samtal mellan företagare och medarbetare. I avtalsrörelsen 2020 tecknar Almega sammanlagt 130 avtal, flest av alla arbetsgivarorganisationer.

Einar Humlin, ansvarig förhandlare för Almega Tjänsteförbunden.