Nytt kulturpris för hörselskadade till Hampus Sjöberg och Teater Hipp-Happ

En ung konstnär med färgsprakande lyskraft och en teatergrupp som utmanar normer med humor och svärta. Hampus Sjöberg och Teater Hipp-Happ belönades på tisdagen med Jan-Peter Strömgrens Kulturpris – ett helt nytt pris för hörselskadade inom kulturen.

Jan-Peter Strömgrens Kulturpris 2021 är på totalt 20 000 kronor och delas ut av en fond, instiftad av Hörselskadades Riksförbund (HRF). Priset inspirerades av Jan-Peter Strömgren, HRFs förbundsordförande 2000-2016.

"Berikar och förnyar" kulturlivet

– Med det här priset vill vi hylla hörselskadades omistliga insatser inom svenskt kulturliv, förklarade HRFs förbundsordförande Mattias Lundekvam vid tisdagens prisutdelning.
– Med sina unika erfarenheter och perspektiv på livet och samhället berikar och förnyar hörselskadade konsten, teatern, dansen, litteraturen, filmen, musiken och andra kulturformer. Vad vore vårt kulturliv utan denna kreativa rikedom?

"Skapar och existerar på egna villkor"

Konstnären Hampus Sjöberg (Michael Artz), 26, från Borlänge får priset för att han väljer att ”lysa, skapa och existera på sina egna villkor”, enligt motiveringen. Hans färgstarka konst ”gömmer inte undan eller neutraliserar, liksom de kläder han skapar och bär”. ”Han lyfter fram sina hörapparater som blixtrande juveler – pimpade, så de är omöjliga att inte se – och skapar glädje och nyfikenhet kring hörselnedsättning.”

"Ingjuter hopp och mod"

Teater Hipp-Happ är en teatergrupp av hörselskadade inom HRF-föreningen i Stockholm. Namnet Hipp-Happ kommer från ”happ”, som är ett slanguttryck för hörapparater bland hörselskadade.
Teatergruppen får priset för att de lever upp till HRF-devisen ”stark, synlig, hörselsmart” och för att de sedan 2010 ”väckt igenkänning och spridit kunskap om hur det är att leva med en hörselskada”, säger motiveringen. ”I självupplevda, tankeväckande berättelser beskriver gruppen med humor och svärta de många utmaningar hörselskadade möter i samhället. Teater Hipp-Happ ingjuter hopp och mod i sin hörselskadade publik. Samtidigt skapar de insikt hos såväl närstående som hos beslutsfattare med makt att förändra och förbättra hörselskadades livssituation.”

Delas ut av hörselskadade

Jan-Peter Strömgrens Kulturpris delas ut till hörselskadade personer verksamma inom kulturområdet av en jury av hörselskadade. Årets jury bestod av Mattias Lundekvam (HRFs förbundsordförande), Jonas Sahlberg, (HRFs förbundskassör), Jan-Peter Strömgren (HRFs tidigare förbundsordförande), Thomas Lindberg (musiker/sångare) och Tove Lagerqvist (författare).

Läs mer på hrf.se/nyheter

För mer information:
Ingvild Falkenhaug, kommunikationschef, Hörselskadades Riksförbund (HRF): ingvild.falkenhaug@hrf.se, 070-536 22 43

08-457 55 00http://www.hrf.se
Hörselskadades Riksförbund (HRF) är en av världens största intresseorganisationer av och för hörselskadade. Vi arbetar för ett hörselsmart samhälle, där Sveriges 1,5 miljoner hörselskadade kan leva i full delaktighet och jämlikhet. Läs mer på hrf.se

Nu avskaffas Fritt val av hörapparater i Stockholm:  ”Äntligen stopp för ett havererat vårdsystem”14.11.2023 07:35:34 CET | Pressmeddelande

Nu är det klart att Region Stockholm avskaffar det hårt kritiserade hörselvårdssystemet ”Fritt val” i januari 2025. Och Hörselskadades Riksförbund (HRF) jublar. – Lättnaden är enorm. I tolv år har vi stöttat och tagit strid för förtvivlade människor som hamnat i kläm i detta system. Nu ska det äntligen få ett slut, säger Agneta Österman Lindquist, distriktsordförande för HRF Stockholms län.

Hörselskadades Dag imorgon – med brist på hörselvård i stora delar av landet20.10.2023 12:21:20 CEST | Pressmeddelande

I morgon, lördag 21 oktober, är det Hörselskadades Dag runt om i landet, med aktiviteter på ett 30-tal orter. Men väntetider på över ett år kastar skugga över dagen på många håll. – Läget är akut. Nu måste landets regioner att kraftsamla för att komma till rätta med köerna, säger Mattias Lundekvam, förbundsordförande för Hörselskadades Riksförbund (HRF).