Nytt liveformat ska stötta tekniktjejer inför gymnasievalet

Trots att andelen tjejer som söker teknikprogrammet på gymnasiet har ökat är de fortfarande i minoritet och utgör knappt två av tio sökande. Genom att bemöta fördomar, svara på frågor och dela med sig av sina egna erfarenheter hoppas Tekniksprångarna Alva Holmström och Edith Rosén stötta tjejer som funderar på att söka teknik.

Gymnasievalet närmar sig. Ett enkelt val för vissa men inte för alla. Tekniktugg är en ny serie som sänds live inom Facebookgruppen Tjejer som vill gå teknik under hösten. Serien leds av Alva Holmström och Edith Rosén som tog studenten från teknikprogrammet våren 2019.

– I serien kommer vi ta upp frågeställningar som diskuteras i Facebookgruppen Tjejer som vill gå teknik och som vi vet intresserar tjejer som precis börjat eller som funderar på att söka teknikprogrammet nästa år, säger Alva Holmström och Edith Rosén. Det blir bland annat ett helt avsnitt om fördomar. Vi kommer även snacka matte och ge våra bästa pluggtips, många gånger handlar det om att tjejer har dåligt självförtroende. I premiäravsnittet berättar vi om vår första skoldag på gymnasiet, en speciell dag oavsett vilket program man börjar.

Alva Holmström och Edith Rosén går Tekniksprånget som är ett fyra månaders praktikprogram. De gör sin praktik hos arbetsgivar- och branchorganisationen Teknikföretagen med syfte att lära sig mer om teknikbranschen och framförallt ingenjörsyrket – ett smart yrkesval om man vill bidra till en positiv förändring i samhället, menar Elin Östblom som är Tekniksprångarnas handledare.

Att en teknisk utbildning kan leda till ett arbete inom våra mest aktuella samhällsfrågor som rör klimat, infrastruktur, vård och omsorg är det inte alla som känner till och det vill Teknikföretagen belysa i sin ungdomskommunikation.

– För att bredda rekryteringen fokuserar vi bland annat på målgruppen ungdomar, framförallt tjejer, som ska välja gymnasieutbildning. Det gör vi genom att visa en mer varierad bild av teknik och lyfta fram inspirerande förebilder som Alva och Edith, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen. Målet är att alla ska få samma förutsättningar och välja utbildning utifrån sitt eget intresse och inte begränsas av normer. En ojämn könsfördelning inom teknikbranschen bidrar till negativa konsekvenser för såväl enskilda individer som för samhället i stort, därför är den här typen av satsningar viktiga.

Tjejer som vill gå teknik på Facebook

Facebookgruppen Tjejer som vill gå teknik är en mötesplats för tjejer och ickebinära som vill komma i kontakt med andra teknikintresserade inför gymnasiet. Gruppen har visat sig vara en fullträff och flera medlemmar menar att communityt gett stöd och spelat en avgörande roll i gymnasievalet. Som en förlängning finns Instagramkontot Tjejer som går teknik där tjejer som redan går teknikprogrammet turas om att administrera innehållet och svara på frågor.

Teknikföretagen och HanaPee sänder mattelektioner live för Sveriges högstadieelever5.5.2020 10:59:41 CESTPressmeddelande

Teknikföretagen lanserar nu sin webbserie ”Vi räknar på det!” i liveformat. Syftet är att hålla igång matematikintresset bland högstadieelever under en vår som inneburit inställda nationella prov och mycket distansstudier. Matematik är det ämne som flest elever inte har godkänt i när de slutar årskurs nio – runt 10 procent klarar inte det uppsatta målen och det vill Teknikföretagen ändra på.

Opportunister vill förstatliga bolag i kölvattnet av krisen31.3.2020 16:15:00 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har en förödande effekt för det svenska näringslivet, varför regeringen presenterat flera omfattande reformer för att stödja annars välmående svenska bolag som i nuläget riskerar konkurs. I kölvattnet av detta har det blossat upp en debatt om statligt delägarskap för att rädda bolag från konkurs, förslag som Teknikföretagens chefekonom Mats Kinnwall menar är opportunistiska och oklädsamma i detta akuta läge.