Nytt ljus på sommarstuge­tomterna med Skogssällskapets brynmodell

Utveda fritidsområde i Norrtälje kommun är ett attraktivt sommarstuge­område, som också blivit allt mer populärt för åretruntboende. Men träd som växte sig höga nära tomterna började bli ett problem för de boende. Styrelsen beslöt att ta tag i frågan. Skymmande träd skulle avverkas, sly runt tomterna skulle röjas bort och man ville omvandla den täta barrskogen till en vacker blandskog. Samtidigt måste gallringarna av skogsinnehavet ge en avkastning tillräcklig för att täcka kostnaderna.

Marie Elgerus-Rosendahl, styrelseledamot, fick uppdraget att inventera hur andra sommarstuge­föreningar gjort och ta fram förslag på företag med rätt kompetens för uppgiften.

– I mitt arbete som sjuksköterska i hemvården kör jag runt i stora delar av Roslagen. En förening i närheten av Hallstavik hade enligt min uppfattning skapat den överlägset bästa miljön. Då jag hörde att de anlitat Skogssällskapet i Uppsala vände jag mig dit, berättar hon.

Brynmodell för skogsskötsel nära bostäder

Skogssällskapet har lång erfarenhet av olika typer av tätortsnära skogsskötsel. För sommarstugeområden finns en speciell arbetsmetod, den så kallade "brynmodellen". Den innebär att man med stor varsamhet gallrar även i de känsliga zonerna närmast sommarstugetomterna. Gallringen inriktas på att skapa ett flerskitat bryn som ger ett större ljusinsläpp till tomterna. De högsta träden närmast tomtgränsen avverkas, medan lägre och yngre träd lämnas kvar. Ofta tas granar bort, medan lövträd och gamla solitärträd friställs genom röjning.

– Vår modell är flexibel och vi anpassar den alltid efter uppdrags­givarens mål, och så långt som möjligt även efter de enskilda tomtägarnas önskemål, berättar Alexander Karlsson, skogsförvaltare på Skogssällskapet i Uppsala.

– Vi är väldigt nöjda med resultatet och med det sätt på vilket Alexander planerat och lett projektet. Under 2018 har vi gått vidare med liknande åtgärder i övriga delar av vårt skogsinnehav. Skogssällskapet hjälper oss med det också, säger Marie Elgerus-Rosendahl.

Läs hela artikeln på Skogssällskapets webbplats