Nytt matchningskontor öppnar i Hisings Backa– hjälper fler att få jobb

Manpower Matchning slog nyligen upp portarna för ett nytt kontor i Hisings Backa för att hjälpa arbetssökande att hitta ett nytt jobb eller utbildning. Det finns 3,2 gånger så många arbetslösa i Västra Götaland som det finns arbetstillfällen. Det visar statistik från Statistiska Centralbyrån, SCB.

– Det känns väldigt bra att öppna ett nytt kontor i Hisings Backa och kunna hjälpa arbetssökande att komma vidare till jobb eller studier. Varje person får stöd av en arbetsmarknadskonsult som individanpassar och stöttar med rätt verktyg för framgång i jobbsökandet, till exempel coachning inför kontakter med arbetsgivare, intervjuträning och rekryteringsträffar, säger Elisabeth Wennström, Verksamhetschef Manpower Matchning i Väst.

Manpower Matchning har öppnat ett kontor i Hisings Backa, med syfte att hjälpa arbetssökande att få ett nytt jobb eller utbildning så snabbt som möjligt. För att få hjälp behöver man vara inskriven på Arbetsförmedlingen och ansöka till programmet Rusta och matcha. Efter godkännande kan man själv välja vilken aktör man vill bli stöttad av.

3,2 arbetssökande per jobbtillfälle i Västra Götaland
Under det fjärde kvartalet uppgick antalet arbetslösa i Västra Götaland till 63 500 personer, samtidigt som det fanns 19 681 lediga jobb i regionen, alltså 3,2 gånger arbetslösa per jobbtillfällen. Det visar en kartläggning av ManpowerGroup, baserad på statistik från SCB.

– Vårt uppdrag är att lyfta kunskapsnivån hos de som är arbetslösa och stärka deras förmåga att konkurrera om jobben som finns. För att kunna göra det är det viktigt att vi finns på plats. Vi satsar därför på att expandera våra fysiska kontor med målet att täcka upp även de vita fläckarna, hela vägen från Ystad och Haparanda, säger Lena Molin, operativ chef för Manpower Matchning.

Faktaruta: Så ansöker du till Rusta och Matcha
• Börja med att ta kontakt med Arbetsförmedlingen.
• Arbetsförmedlingen avgör om du kan få stöd av Rusta och Matcha utifrån en bedömning av dina personuppgifter och inskrivningsuppgifter.
• Valet av leverantör är sedan ditt. Via Arbetsförmedlingen hittar du information om var olika leverantörer finns, vilka betyg de har fått och vilka språk- och branschkunskaper de har.
• Meddela vilken leverantör du har valt och vilket KA-nummer leverantören har under ditt möte med Arbetsförmedlingen. KA-numret hittar du under leverantörens namn.
• När du har valt leverantör tar en handledare från leverantören kontakt med dig och bokar in ett första möte. Ni skapar tillsammans en individuell plan för hur du ska hitta ditt nästa jobb eller studieplats.
• Efter att ha deltagit i matchningstjänsten i ett halvår gör Arbetsförmedlingen en utvärdering av hur det har gått för dig. Vid behov finns det möjlighet att få hjälp i ytterligare sex månader.
Källa: Arbetsförmedlingen

Om statistiken
Statistiken är hämtad från Statistiska Centralbyråns (SCB) data Aggregerad matchning (M1) Lediga jobb och arbetslösa efter region som redovisas kvartalsvis. Statistiken bygger på SCB:s Konjunkturstatistik över vakanser (KV) respektive Arbetskraftsundersökningarna (AKU). För mer information om respektive undersökning, se www.scb.se/kv och www.scb.se/aku. Med definitionen arbetslösa avses personer som var utan arbete under referensveckan, men som sökt arbete under de senaste fyra veckorna och kunde arbeta referensveckan eller börja inom 14 dagar från referensveckans slut. Med definitionen lediga jobb avses pågående rekryteringar på företaget/arbetsstället vid referenstidpunkten.

Elisabeth Wennström, Verksamhetschef Manpower Matchning, telefon

Om Manpower
Manpower är världsledande inom bemanning och rekrytering och erbjuder flexibla lösningar och snabb tillgång till kompetens. Med en av Sveriges största kandidatbaser och vår stora kunskap om olika verksamheters behov matchar vi rätt person på rätt plats. Vi har över 65 års erfarenhet, finns på ett 50-tal orter i Sverige och i mer än 80 länder världen över. Manpower är en del av ManpowerGroup som varje år sätter 15 000 personer i jobb i Sverige. www.manpower.se