FastighetsägarnaFastighetsägarna

Nytt mentorskapsprogram för fastighetsbranschen

Tillsammans med fastighetsbranschens arbetsgivarorganisation Fastigo startar Fastighetsägarna Stockholm ett mentorskapsprogram. Programmet, som drar igång till hösten, riktar sig till alla i branschen som vill utvecklas i sina yrkesroller. Syftet är att främja kunskapsöverföring i en bransch som utvecklas snabbt.

- Ett av våra mål som branschorganisation är att säkerställa att branschen utvecklas och att göra branschen attraktiv för unga. Ett mentorskapsprogram är också en bra plattform för personlig utveckling, både för adepten och mentorn, säger Oskar Öholm, vd Fast Fastighetsägarna Stockholm

Pensionsavgångarna kommer att vara stora inom fastighetsbranschen de närmaste åren och i kombination med den höga byggtakten samt att den digitala utvecklingen skapar nya affärslandskap, finns det ett stort behov av kunskapsöverföring och inspiration. Därför startar nu Fastighetsägarna Stockholm tillsammans med arbetsgivarorganisationen Fastigo och fastighetsnätverken Fastella och Fastino ett nytt mentorskapsprogram.

- Vi behöver visa att fastighetsbranschen är en inkluderande bransch som välkomnar alla som har kunskapen eller vill skaffa sig den. Ett mentorskapsprogram är ytterligare ett sätt att bidra med kompetensutveckling inom fastighetsbranschen och för oss på Fastigo var det en självklarhet att vara en del av detta, säger Mona Finnström, vd på Fastigo – Fastighetsbranschens Arbetsgivarorganisation.

Det ettåriga programmet drar igång under hösten 2019 och riktar sig till adepter och mentorer med olika yrkesbakgrund och i olika åldrar som vill utvecklas i sina yrkesroller, dela med sig av sin kunskap och få nya perspektiv på vägar framåt i karriären.

Mer information om programmet finns här https://www.fastighetsagarna.se/aktuellt/nyheter/2019/fastighetsbranschens-mentorskapsprogram/

Mona Finnström, Fastigo, mona.finnstrom@fastigo.se, 08-676 69 22

Anna Rosenfeld, Fastighetsägarna Stockholm,  anna.rosenfeld@fastighetsagarna.se, 070-4173820

Mona Finnström, Vd Fastigo, mona.finnstrom@fastigo.se, 08-676 69 22

Stadskärnorna växer när innehållet förändras27.6.2019 07:50:00 CESTPressmeddelande

Cityindex är en kartläggning av den kommersiella utvecklingen i Sveriges samtliga stadskärnor. Försäljningen i de svenska stadskärnorna ökade svagt under 2018. Om det var näst intill stiltje gällande stadskärnornas totala utveckling så hände det desto mer i de olika branscherna. Hotell och kommersiell service växte starkast medan sällanköpsvaruhandeln hade det tuffare. Storstäderna uppvisade starkast tillväxt samtidigt som medelstora städer hade en negativ utveckling. Stadskärnorna i Svealand och Götaland hade en positiv utveckling medan stadskärnorna i Norrland backade.

Ny handbok ska göra inomhusmiljön bättre26.6.2019 14:49:25 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna släpper en nyutgåva av boken God inomhusmiljö – en handbok för fastighetsägare. Boken är framtagen i samarbete med branschrepresentanter och riktar sig främst till mindre fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Med sin grundliga genomgång av regelverk och av tekniken som påverkar inneklimatet samt med konkreta checklistor och tips fungerar handboken som en branschguide för hur man skapar en god inomhusmiljö.

Tuffare tag mot svarthandel viktigt steg för fler bostäder13.6.2019 16:21:44 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna välkomnar att riksdagen idag har röstat igenom regeringens förslag om tuffare regler mot svarthandel, otillåten andrahandsuthyrning, skenbyten och oskäligt höga andrahandshyror. Det är en nödvändig förändring av hyreslagen, som hittills varit tandlös när det gäller dessa missbruk av hyresrätten, och ett viktigt steg för en bättre hyresmarknad med fler tillgängliga bostäder.

Mer fossilfri el med nytt utredningsförslag10.6.2019 12:28:31 CESTPressmeddelande

Fastighetsägare som vill flytta överskott av egenproducerad el mellan sina fastigheter ska kunna göra det. Det föreslår den statliga Nätkoncessionsutredningen som idag överlämnade sitt slutbetänkande till energiminister Anders Ygeman (S). – Det här är ett mycket välkommet förslag som kommer öka produktionen av solel när det blir möjligt att flytta el mellan egna fastigheter, säger Rikard Silverfur, chef utveckling & hållbarhet på Fastighetsägarna.

Hyresförhandlingarna för 40 000 lägenheter i Göteborg avslutade efter närmare 9 månaders förhandlingar – Fastighetsägarna mycket kritiska23.5.2019 09:21:32 CESTPressmeddelande

De privata fastighetsägarnas förhandlingar om 2019 års hyror i Göteborg är avslutade. Överenskommelsen med Hyresgästföreningen innebär att majoriteten av hyrorna för omkring 40 000 hushåll höjs med 2 procent från 1 april 2019. Nästa höjningstidpunkt är framflyttad till den 1 april 2020. För helåret 2019 motsvarar förändringen en höjning med 1,5 procent. I reala termer, dvs. justerat för den förväntande inflationen, innebär det dock en sänkning. Årets hyresförhandlingar har pågått sedan augusti 2018 med närmare 30 förhandlingstillfällen.

Seminarium: Så kan fastighetsägare vända utvecklingen i utanförskapsområden8.5.2019 11:54:26 CESTPressinbjudan

Fastighetsägare kan spela en viktig roll för att förbättra situationen i utanförskapsområden. Det visar tydligt utvecklingen i Herrgården i Malmö. I samverkan med myndigheter och civilsamhälle har fastighetsägare där lyckats vända den negativa spiralen. Minskad brottslighet, ökad sysselsättning och ökat valdeltagande är tydliga effekter av detta arbete. Hur arbetar fastighetsägare för att nå dessa positiva resultat? Går det att kopiera dessa framgångsrecept till andra utsatta områden i landet?