FastighetsägarnaFastighetsägarna

Nytt mentorskapsprogram för fastighetsbranschen

Tillsammans med fastighetsbranschens arbetsgivarorganisation Fastigo startar Fastighetsägarna Stockholm ett mentorskapsprogram. Programmet, som drar igång till hösten, riktar sig till alla i branschen som vill utvecklas i sina yrkesroller. Syftet är att främja kunskapsöverföring i en bransch som utvecklas snabbt.

- Ett av våra mål som branschorganisation är att säkerställa att branschen utvecklas och att göra branschen attraktiv för unga. Ett mentorskapsprogram är också en bra plattform för personlig utveckling, både för adepten och mentorn, säger Oskar Öholm, vd Fast Fastighetsägarna Stockholm

Pensionsavgångarna kommer att vara stora inom fastighetsbranschen de närmaste åren och i kombination med den höga byggtakten samt att den digitala utvecklingen skapar nya affärslandskap, finns det ett stort behov av kunskapsöverföring och inspiration. Därför startar nu Fastighetsägarna Stockholm tillsammans med arbetsgivarorganisationen Fastigo och fastighetsnätverken Fastella och Fastino ett nytt mentorskapsprogram.

- Vi behöver visa att fastighetsbranschen är en inkluderande bransch som välkomnar alla som har kunskapen eller vill skaffa sig den. Ett mentorskapsprogram är ytterligare ett sätt att bidra med kompetensutveckling inom fastighetsbranschen och för oss på Fastigo var det en självklarhet att vara en del av detta, säger Mona Finnström, vd på Fastigo – Fastighetsbranschens Arbetsgivarorganisation.

Det ettåriga programmet drar igång under hösten 2019 och riktar sig till adepter och mentorer med olika yrkesbakgrund och i olika åldrar som vill utvecklas i sina yrkesroller, dela med sig av sin kunskap och få nya perspektiv på vägar framåt i karriären.

Mer information om programmet finns här https://www.fastighetsagarna.se/aktuellt/nyheter/2019/fastighetsbranschens-mentorskapsprogram/

Mona Finnström, Fastigo, mona.finnstrom@fastigo.se, 08-676 69 22

Anna Rosenfeld, Fastighetsägarna Stockholm,  anna.rosenfeld@fastighetsagarna.se, 070-4173820

Mona Finnström, Vd Fastigo, mona.finnstrom@fastigo.se, 08-676 69 22

Seminarium: Så kan fastighetsägare vända utvecklingen i utanförskapsområden8.5.2019 11:54:26 CESTPressinbjudan

Fastighetsägare kan spela en viktig roll för att förbättra situationen i utanförskapsområden. Det visar tydligt utvecklingen i Herrgården i Malmö. I samverkan med myndigheter och civilsamhälle har fastighetsägare där lyckats vända den negativa spiralen. Minskad brottslighet, ökad sysselsättning och ökat valdeltagande är tydliga effekter av detta arbete. Hur arbetar fastighetsägare för att nå dessa positiva resultat? Går det att kopiera dessa framgångsrecept till andra utsatta områden i landet?

Sveriges stadskärnor kartläggs i nytt samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research16.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna och HUI Research inleder ett nytt samarbete kring Cityindex för att mäta utvecklingen i alla Sveriges 104 stadskärnor. Cityindex är en rikstäckande kartläggning av Sveriges stadskärnor som mäter utvecklingen för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service. Syftet med samarbetet är att ge fastighetsägare, kommuner och organisationer ett kvalitativt beslutsunderlag som ska ligga till grund för stadsutveckling, dialoger och innovation.

Bransch och politik möts om bostadsbyggandet11.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

- Bygg- och utvecklingsbenchen har blivit en stor och viktig plattform för samtal och lärande mellan branschen och företrädare för Göteborgsregionens 13 kommuner, säger Susann Haggren, på Fastighetsägarna. Under en heldag den 12 april diskuteras politiska viljeriktningar, justeringar av Plan- och Bygglagen, nya bankkrav, demografiska förändringar, konjunktur och framtida utmaningar. Arrangörerna uppskattar kommunernas helhjärtade deltagande och engagemang. - Utifrån forskningsrön och fakta ska vi med konstruktiva samtal och goda exempel gemensamt försöka svara på hur vi ska upprätthålla bostadsproduktionen i Göteborgsregionen om konjunkturen vänder, säger Petra Sedelius på Sveriges Byggindustrier. Medverkande kommuner är: Alingsås, Mölndal, Härryda, Kungälv, Ale, Kungsbacka, Öckerö, Tjörn, Lilla Edet, Partille, Lerum, Stenungsund och Göteborg. Se programmet i bifogad fil. Anmäl ditt intresse till kontaktpersonerna nedan om du vill ta del av dagen.

Ingen ökad valfrihet med tillvalsreform10.4.2019 10:42:00 CESTNyheter

I enlighet med Januariöverenskommelsen mellan S, MP, C och L har regeringen nu lämnat en proposition till riksdagen som föreslår att hyresgäster ska få större valfrihet när det gäller utformningen av den egna bostaden. Syftet är gott, men den väg som väljs kommer inte att öka valfriheten utan förvärrar snarast dagens situation. – Det är en missriktad valfrihetsreform som föreslås, säger Fastighetsägarna Sveriges vd Reinhold Lennebo.

Torshällabo ny vd för Fastighetsägarna MittNord9.4.2019 13:47:00 CESTPressmeddelande

Sörmlänningen Andreas Sjöberg från Torshälla tillträder från och med den 1 maj 2019 som VD för Fastighetsägarna MittNord. Han efterträder Björn Söderholm som valt att lämna företaget efter åtta år som VD. – Andreas har lång erfarenhet av vår organisation efter närmare 15 år i företaget. Styrelsens förväntningar är att han tillsammans med medarbetarna fortsätter den utvecklingsresa som pågått sedan flera år, säger ordförande Björn R:son Åqvist.