Nytt namn lyfter gröna arbetsgivare

Den 1 oktober byter SLA, Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet, namn till Gröna arbetsgivare.

En föränderlig omvärld med nya förutsättningar och utmaningar i branschen och på arbetsmarknaden, var några av faktorerna bakom omvandlingen av SLA till Gröna arbetsgivare.

Det gröna näringslivet är idag ett etablerat begrepp i politik och samhällsdebatt. De gröna näringarna finns över hela landet och SLAs medlemsföretag sysselsätter ca 30 000 personer.

- De gröna arbetsgivarna är många och antalet ökar. Alla företag som verkar i det gröna näringslivet dvs. jobbar med det som växer och lever är välkomna som medlemmar hos oss. Vi skapar arbetstillfällen, växtkraft och engagemang på de orter där vi verkar. Vårt nya namn gör det lättare att kommunicera vilka vi är och den nytta vi gör i samhället, säger ordförande Mats Sandgren.

Arbetet med arbetsgivarorganisationens nya namn och varumärke började hösten 2016. Då inleddes en översyn av förbundets roll och vad som behövde förändras för att behålla sin relevans och sitt värde för medlemmarna.

- Vi ville hitta ett namn som är inkluderande, som alla våra branscher kan känna igen sig i. Det var viktigt med ”grön närvaro” när det nya namnet skulle väljas och vi är väldigt nöjda med resultatet, säger VD Lena Liisa Tengblad.

Gröna arbetsgivare (fd Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet, SLA) företräder ca 4 000 medlemsföretag med ca 30.000 anställda. Företagen är verksamma inom skogsbruk, lantbruk, djursjukvård, golf och trädgårdsanläggning. Vår uppgift är att tillvarata medlemsföretagens intressen som arbetsgivare. Gröna arbetsgivare är ett av förbunden inom Svenskt Näringsliv och tillsammans med Grafiska Företagen, Skogsindustrierna och Trä- och Möbelföretagen samverkar vi i det gemensamt ägda servicebolaget Arbio AB.

Väsby Djursjukhus är Årets djurklinik 201810.4.2018 21:16:00 CESTPressmeddelande

- Så roligt och smickrande! Det är inte ofta jag blir stum men när jag fick veta att vi vunnit blev jag minsann det! Vi jobbar hårt för att hela tiden bli ännu bättre och denna utmärkelse gör att vi tillsammans blir motiverade att fortsätta i samma anda. Jag med personalen vill tacka alla våra djurägare som stöttar oss och som lagt sina röster på just vårt djursjukhus. Tillsammans tar vi hand om våra djur på bästa sätt, säger Marie Jury, VD, leg.vet, Väsby Djursjukhus. Det är branschorganisationen SLA-Svensk Djursjukvård som står bakom utmärkelsen. Syftet är att att sätta fokus på kvalitetsarbetet inom djursjukvården i Sverige. Medlemsföretagen i Svensk Djursjukvård jobbar efter ett kvalitetssigill som vilar på ett antal kvalitetsregler, varav fyra väger särskilt tungt vid bedömningen av Årets djurklinik; Bemötande, tillgänglighet, prisinformation och delaktighet. - Årets Djurklinik är ett sätt att rikta ljuset mot det fina kvalitetsarbete som sker hos våra medlemmar, främst med utgång