Nytt namn lyfter gröna arbetsgivare

Den 1 oktober byter SLA, Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet, namn till Gröna arbetsgivare.

En föränderlig omvärld med nya förutsättningar och utmaningar i branschen och på arbetsmarknaden, var några av faktorerna bakom omvandlingen av SLA till Gröna arbetsgivare.

Det gröna näringslivet är idag ett etablerat begrepp i politik och samhällsdebatt. De gröna näringarna finns över hela landet och SLAs medlemsföretag sysselsätter ca 30 000 personer.

- De gröna arbetsgivarna är många och antalet ökar. Alla företag som verkar i det gröna näringslivet dvs. jobbar med det som växer och lever är välkomna som medlemmar hos oss. Vi skapar arbetstillfällen, växtkraft och engagemang på de orter där vi verkar. Vårt nya namn gör det lättare att kommunicera vilka vi är och den nytta vi gör i samhället, säger ordförande Mats Sandgren.

Arbetet med arbetsgivarorganisationens nya namn och varumärke började hösten 2016. Då inleddes en översyn av förbundets roll och vad som behövde förändras för att behålla sin relevans och sitt värde för medlemmarna.

- Vi ville hitta ett namn som är inkluderande, som alla våra branscher kan känna igen sig i. Det var viktigt med ”grön närvaro” när det nya namnet skulle väljas och vi är väldigt nöjda med resultatet, säger VD Lena Liisa Tengblad.

Gröna arbetsgivare (fd Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet, SLA) företräder ca 4 000 medlemsföretag med ca 30.000 anställda. Företagen är verksamma inom skogsbruk, lantbruk, djursjukvård, golf och trädgårdsanläggning. Vår uppgift är att tillvarata medlemsföretagens intressen som arbetsgivare. Gröna arbetsgivare är ett av förbunden inom Svenskt Näringsliv och tillsammans med Grafiska Företagen, Skogsindustrierna och Trä- och Möbelföretagen samverkar vi i det gemensamt ägda servicebolaget Arbio AB.