Nytt nummer av Axess ute nu!

"För både seriösa medier och för demokratin kommer kravet på källkritik och journalistisk metod att bli allt viktigare." Medieanalytikern Olle Lidbom varnar för varningar om fake news. I tidningens temadel skriver Karin Stensdotter, Bo Bergson och Karin Svanborg-Sjövall om Macron vid makten. Och Anders Alvestrand hittar C-vitamin genom marsvin!

Detta och mycket mer i nyutkomna Axess Magasin (2/2018), läs mer på www.axess.se

Nominerade till Stora Fackbokspriset7.11.2018 07:05Pressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.​