Nytt pastorat firas i Nätra kyrka

På söndag 22 maj blir det festligt i Nätra kyrka. Nybildade Örnsköldsviks södra pastorat ska firas och samtidigt är det officiellt mottagande av pastoratets kyrkoherde. – Jag är glad, stolt och tacksam att ha fått förtroendet att vara pastorats förste kyrkoherde, säger Peter Persman.
Peter Persman är 52 år, uppväxt i Partille utanför Göteborg och har varit verksam som präst i 27 år. Nu leder han nybildade Örnsköldsviks södra pastorat, sju församlingar i samverkan. Foto: Per Ågren

Örnsköldsviks södra pastorat bildades vid årsskiftet. I pastoratet samverkar de sju församlingarna Nätra, Sidensjö, Anundsjö, Skorped, Själevad, Mo och Björna.
– Det känns jätteroligt. Vi har fått en mycket bra start, till och med bättre än vi kunnat föreställa oss. Det känns som att alla är med på båten och kan och vill bidra till en fortsatt positiv utveckling, säger Peter Persman.

Peter Persman tillträdde som kyrkoherde i januari när det nya pastoratet bildades. Han har lång erfarenhet som präst och kyrkoherde och är bekant med området. De senaste tio åren har han varit verksam som kyrkoherde i Själevad, Mo Björna.
– Det viktigaste nu är att församlingarna får bästa möjliga förutsättningar att utföra kyrkans grundläggande uppgift; att fira gudstjänst, bedriva undervisning, utöva diakoni och mission. Som kyrkoherde vill jag bidra till det genom att ge de chefer och arbetsledare som är underställda mig en tydlig delegation och kontinuerligt stöd, säger han.

Han ser fram emot det nya uppdraget med förväntan och framtidstro.
– Örnsköldsviks södra pastorat har mycket goda möjligheter att fortsätta vara en öppen och relevant kyrka i våra församlingar. Vi har mycket goda resurser i form av kompetens och engagemang hos medarbetare, förtroendevalda och ideella, en stark ekonomi, välvårdade byggnader och kyrkogårdar. Jag är också glad över ett betydande förtroendekapital bland dem som bor och vistas i församlingarna, säger han.

Festhögmässan den 22 maj inleds klockan 11.00. Representanter för alla församlingar deltar liksom en pastoratsgemensam kör. Biskop Eva Nordung Byström leder det officiella mottagandet av pastoratets kyrkoherde. Under högtiden välkomnas även pastoratets kyrkoråd.

För kontakt: Peter Persman, 0660-594 11 peter.persman@svenskakyrkan.se