Nytt powervin från Carodorum DO Toro i Systembolagets samtliga butiker 1 september

Den första september i år lanseras det kraftfulla röda vinet Carodorum Issos på samtliga Systembolagets butiker. Vinet kommer från Bodegas Carodorum, ett mindre familjeägt vinföretag som ligger i hjärtat av regionen DO Toro, Spanien. Bodegan har fått många utmärkelser, allra senast för deras toppvin som fick hela 96 poäng i Wine Enthusiast i år.

Caradorum Issos är ett kraftfullt powervin med fyllig stor smak med trevligt avrundade tanniner och tydliga tempranillo-toner av mörka bär, torkad frukt och kryddighet. Vinet har en lång och härlig eftersmak och passar utmärkt till grillat kött, gärna smakrikt nöt- och lammkött. Passar även mycket bra till vällagrade hårdostar.

Druvorna, från vinrankor med en snittålder om 35 år, är skördade för hand i oktober. Vinet har legat i 10 månader på franska ekfat och filtreras varsamt innan buteljering för att bevara mesta möjliga aromer.

Vinet är framtaget av Bodegas Carodorum vars vingårdar ligger i prestigefyllda Pago La Cascajera i hjärtat av DO Toro. Bodegans ägare, familjen Diez har länge odlat druvor i Toro i generationer, men Guillermo Diaz är familjens första formella vinmakare. Efter avslutat examen i oenologi lanserade han sin första årgång 2003, och Bodegans viner är bland de bästa i regionen - hans toppvin fick bland annat hela 96 poäng i Wine Enthusiast i år.

Guillermo fortsätter att ta hand om vinrankorna på samma sätt som hans förfäder gjorde - utan bekämpningsmedel eller gödningsmedel; allt organiskt material återanvänds och druvorna är handplockade. Bodegans viner är således ekologiska, men inte certifierade.

Caradorum Issos tidigare årgångar har vunnit en rad olika priser, bland annat:

• 89p. Wine Advocate (Parker) (Vintage 2014)
  • 92p. Wine Enthusiast (Vintage 2013)
  • 89p. Wine Advocate (Parker) (Vintage 2007 and 2012)
  • 90p. Peñín Guide (Vintage 2012)
  • 89p. Peñín Guide (Vintage 2008 and 2011). 88Points (Vintage 2009)
  • 90p. Wine Advocate (Parker)(Vintage 2010)

Vinet kommer att finnas tillgängligt på samtliga Systembolag från och med 1 september i år.

Fakta: Caradorum Issos 2015

Ursprung: Spanien, DO Toro | Producent: Bodegas Carodorum | Druvor: Tempranillo 100% | Alkoholhalt: 15% vol | Art.nr: 2744 | Pris: 99 kr flaska 75 cl | Distribution: Lanseras den 1 september i Systembolagets ordinarie sortiment.

För mer information, vänligen kontakta;

Jenny Hagberg, produktchef på Spring Wine & Spirits, jenny.hagberg@springwine.se

Spring Wine & Spirits AB (tidigare Spendrups Vin), importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Företaget blev utnämnt till Årets Importör 2014 av tidningen Allt om Vin. Spring Wine & Spirits har 25 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Vi arbetar nära tillsammans med Spendrups Bryggeri, framförallt avseende försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget.

Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Codorníu, Barefoot Wines, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Peter Lehmann, Frescobaldi, McPherson och Plantation Rum.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.