Nytt premiumvin från norra Argentina i Systembolagets fasta sortiment

Den 1a september lanseras El Esteco Malbec 2019 i Systembolagets fasta sortiment. Vinet kommer ifrån Calchaqui Valley i den nordligt belägna Argentinska provinsen Salta. Systembolagets artikelnummer är 2501 och vinet kostar 149 kronor.

El Esteco Malbec 2019 kommer ifrån Calchaqui Valley i den nordligt belägna Argentinska provinsen Salta. Här finns några av vinvärldens högst belägna vingårdardär växer druvorna till detta vin på svindlande 1 800 möh. Den generösa solexponeringen, och de stora temperaturskillnaderna mellan dag och natt, ger den intensiva koncentrationen av färg och smak som är typisk för de röda vinerna från regionen.

Vinmakaren Alejandro Pepa har tagit steget tillbaka till cementtankar och mildare rostning av ekfaten för att framhäva den intensitet av smak som finns i druvorna. I denna fylliga malbec samsas maffiga toner av mörka bär, plommon, kakao och svartpeppar. Vinet har en lätt blommighet med toner av viol och ett angenämt driv i syran.

El Esteco Malbec är som sig bör ett fantastiskt matvänligt vin. Matcha det gärna med nötkött och lamm (det är ju trots allt Argentina vi pratar om), men även till höstens mustiga viltgrytor och lagrade hårdostar. Vinet är dessutom Fairtrade-certifierat och veganvänligt.

El Esteco grundades 1892 av de franska bröderna David och Salvador Michel då de flyttade till Argentina. Sedan 2006 ägs vingården av Grupo Peñaflor. Vinmakare är Alejandro Pepa.