Nytt pris för bästa rättsteoretiska examensarbete

När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet 2019 avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp – Vänbok till David Reidhav (Studentlitteratur, 2019). David var en mycket uppskattad lärare i rättsteori och boken används nu som kurslitteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till ett nyinstiftat pris: David Reidhavs pris för bästa rättsteoretiska examensarbete. Den 3 juni 2022 delas det ut för första gången.
Redaktörerna Lena Wahlberg och Christian Dahlman med boken Juridiska grundbegrepp - Vänbok till David Reidhav.

- Rättsteori ställer frågor om rätten som inte bara handlar om vad lagen säger utan på ett djupare plan analyserar vad rätten är och vilka förutsättningar och begrepp den vilar på. Vi anser att den typen av frågor är viktiga och att bra rättsteoretiska arbeten förtjänar uppmärksamhet. Med priset uppmuntrar vi även andra studenter att göra rättsteoretiska analyser av rätten samtidigt som vi kan föra ut kunskap om vad rättsteori är och vad den kan användas till, säger Lena Wahlberg och Christian Dahlman.

Varje lärosäte i Sverige har haft möjligheten att nominera ett examensarbete med rättsteoretisk inriktning, och de nominerade uppsatserna har bedömts av en jury med Torben Spaak, professor i allmän rättslära vid Stockholm universitet, som ordförande. David Reidhav själv ingår också i juryn tillsammans med Mareike Persson, Studentlitteraturs förläggare inom juridik och kriminologi.

Juryn beslutade vid sitt sammanträdande att utse Johan Hermansson till mottagare av David Reidhavs pris för bästa rättsteoretiska examensarbete 2022. Johans uppsats har titeln ”Rätt subjekt? – En undersökning av rättssubjekt och rättssubjektivitet med utgångspunkt i Visa Kurkis the Bundle Theory of Legal Personhood”. I uppsatsen undersöker Johan bland annat om floder och berg kan vara rättssubjekt och ha juridiska rättigheter.

Priset består av en check på 5000 kronor och prisutdelning på Juridicum sponsras av Studentlitteratur.

- Jag tycker det känns fantastiskt att redaktörerna och kapitelförfattarna väljer att avstå från sin royalty till förmån av en student som presterar i ämnet. Därför stödjer och bidrar Studentlitteratur helhjärtat och på bästa möjliga sätt, säger Mareike Persson.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 422 miljoner kronor och har 164 anställda.

Student får pris för bästa rättsteoretiska examensarbete29.8.2023 14:43:07 CEST | Pressmeddelande

För andra året delas David Reidhavs pris ut för bästa rättsteoretiska examensarbete. När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp (Studentlitteratur, 2019). Nu används boken som litteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till priset.