Nytt pris på periodbiljetter i Göteborg

Den 19 augusti slopas subventionen av Västtrafiks periodbiljetter i Göteborgs kommun. Det innebär att priset för periodbiljetter inom Göteborg då höjs till samma nivå som i resten av regionen. Beslutet är fattat av Göteborgs Stad.

Den 19 augusti slopas Göteborgs stads subvention av periodbiljetter. Foto: Svante Örnberg

Sedan 2007 har Göteborgs Stad stått för en del av kostnaden för periodbiljetter inom Göteborg, så kallad subvention. I den nya budgeten som kommunfullmäktige röstat igenom finns denna subvention inte med.

Det innebär att priset för periodbiljetter inom Göteborg höjs till samma nivå som i resten av Västra Götalandsregionen. De nya priserna gäller från och med den 19 augusti i år.

Dessa biljetter påverkas

Prisförändringen omfattar 30-dagars-, 90-dagars, och 365-dagarskorten. Till exempel kommer då en 30-dagars periodbiljett för vuxen i Göteborg att höjas från dagens 640 kronor till 775 kronor.

Utöver vanliga periodbiljetter påverkas också biljetten Utökning skolkort som får ett högre pris. Det är ett komplement till det ordinarie skolkortet i Göteborg som privatpersoner kan köpa och som gäller på kvällar och helger.

Seniorkortet i Göteborg påverkas inte. Övriga biljetter i Göteborg, till exempel enkelbiljetter, och periodkort i andra delar av Västra Götaland påverkas inte av den här förändringen.

Västtrafik informerar resenärer om förändringen ombord på fordon, hos butiker och ombud, i digitala kanaler, via direktmejl till registrerade kunder och via kundservice.