Nytt pris ska hylla svenska pionjärer inom AI

I höst delas för första gången utmärkelsen Årets AI svensk ut. En utmärkelse som går till en person som bidragit till utvecklingen och synliggörandet av AI. Bakom priset står branschorganisationen IT&Telekomföretagen tillsammans med samarbetspartner Teknikföretagen.

- AI är en katalysator för innovation och utveckling som stärker Sveriges konkurrenskraft och välfärd. Med priset vill vi hylla förebilder som går före och som med mod och kunskap driver på utvecklingen och synliggörandet av AI, säger Åsa Zetterberg, förbundsdirektör, IT&Telekomföretagen.

- AI är en central del i den digitala omställningen av industrin. För Teknikföretagen är det viktigt att lyfta fram förebilder som inspirerar och entusiasmerar, för att öka medvetenheten om den förändring vi står inför, säger Maria Rosendahl, Enhetschef Kompetensförsörjning & Digitalisering, Teknikföretagen.

Nomineringar till priset tas emot på aretsaisvensk.seVinnaren utses sedan av en tung jury bestående av experter inom digitaliseringsområdet och presenteras på AI SUMMIT 2020 den 11 november. Mer info på aretsaisvensk.se

Om Årets AI svensk:
Årets AI svensk är ett nyinstiftat pris som delas ut av IT&Telekomföretagen tillsammans med samarbetspartner Teknikföretagen. Utmärkelsen går till en person som bidragit till utvecklingen och synliggörandet av svensk AI. Vinnaren presenteras på AI SUMMIT den 11 november.

Om AI SUMMIT 2020:
AI SUMMIT 2020 är ett digitalt event där det senaste inom AI presenteras och diskuteras. Inbjudna talare är nyckelpersoner från branschen och beslutsfattare som delar med sig av sina tankar om Sveriges framtida möjligheter inom AI. Du får en inblick i vilka satsningar som drivs från offentligt håll och lyssna till diskussioner om hur AI kan hjälpa oss genom rådande pandemi.

Åsa Zetterberg, förbundsdirektör, IT&Telekomföretagen. Foto: Daniel Roos