VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Nytt projekt granskar batteribyten för tunga fordon

Dela
I ett nytt forskningsprojekt kommer VTI tillsammans med Linköpings universitet och en expertgrupp granska om ett batteribytessystem för tunga elfordon kan genomföras i Sverige. Och om det är möjligt, hur det kan göras. Tekniken används redan i stor skala i Kina, men i Sverige känner många ännu inte till vad batteribyte är.
Schematisk illustration av en batteribytesstation för tunga fordon. Grafik: Svetla Käck
Schematisk illustration av en batteribytesstation för tunga fordon. Grafik: Svetla Käck

Jämfört med laddning av elfordon med kabel har ett batteribytessystem (battery swapping) flera fördelar. Det bygger på tillgänglig teknik, skulle kunna vara enklare att bygga ut och möjliggör separata livscykler för batterier respektive fordon. Själva bytet till ett fullt batteri går också snabbt, på några minuter, jämfört med laddning med kabel av ett fastmonterat batteri.

Den stora utmaningen är att batteribyten kräver ett helt nytt affärssystem, där både etablerade och nya aktörer samverkar på nya sätt för att skapa gemensamma värden. Tekniken finns, men affärsmodellen saknas, enkelt uttryckt.

Det nya projektet "Genomförbarhetsstudie för en uppskalning av batteribytessystem för tunga fordonska undersöka just detta – utöver de tekniska förutsättningarna, vilka är de affärsmässiga förutsättningarna för batteribytessystem i Sverige och vad krävs för att det ska bli affärsmässigt lönsamt? En konkret fråga är till exempel hur ett ägande av batterier och batteribytesstationer skulle kunna se ut om batteriet och fordonen skiljs åt och inte behöver ha samma ägare.

– Vi ska också utvärdera för- och nackdelar med batteribyten jämfört med andra alternativ, framför allt laddning med kabel. Som teknik har batteribyten hittills inte haft speciellt mycket fokus på sig i Sverige, säger Svetla Käck, projektledare och senior forskare på VTI.

Ytterligare aspekter av ett framtida batteribytessystem som ska utredas rör kartläggning av aktörer, certifieringar och regelverk, standarder, samt eventuell påverkan på jämställdhet i branschen.

Parallellt med det nya forskningsprojektet finns dessutom en ansökan om att i närtid bygga upp en batteribytesdemonstrator med tre batteristationer, en i Norrköping, en i Linköping och en i Stockholm. I den ansökan är nätverket Logistikia bestående av företag inom logistikbranschen engagerat. Dessa företag kommer också vara respondenter i VTI:s och LiU:s forskningsprojekt.

Forskningsprojektet "Genomförbarhetsstudie för en uppskalning av batteribytessystem för tunga fordonär ettårigt och finansieras med fem miljoner kronor av Energimyndigheten.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Schematisk illustration av en batteribytesstation för tunga fordon. Grafik: Svetla Käck
Schematisk illustration av en batteribytesstation för tunga fordon. Grafik: Svetla Käck
Ladda ned bild

Om

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut



013-20 40 00http://www.vti.se

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund. 

Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Cykling och ledarskap i fokus på Forum Vätternrundan 202410.4.2024 09:47:11 CEST | Pressmeddelande

Förra årets Forum Vätternrundan, som lanserades i samband med Vätternrundans Cykelvecka, blev en milstolpe för att lyfta cykelns betydelse i samhället. Den 14 juni är det återigen dags att samla branschexperter, forskare, politiker, folkhälsovetare, visionärer och cykelentusiaster till en dag av diskussioner och föreläsningar. I spetsen för årets program står Ari Riabacke, besluts- och ledarskapsexpert inom näringslivet.

Forskare: ”Utspridda skolstartstider kan göra kollektivtrafiken billigare”8.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Ny forskning visar att utspridda skolstartstider kan minska rusningstrafiken och kostnaderna för kollektivtrafiken. En senarelagd skolstart för tonåringar har även gynnsamma effekter för hälsa och skolprestationer. I en nypublicerad forskningsrapport ger forskarna rekommendationer för ett lyckat införande. Rapporten har tagits fram inom K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, av forskare från Linköpings universitet, VTI och Lunds universitet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye