Nytt projekt ska öka återvunnen aluminium i plåt

Den höga andelen primärmaterial i plåt resulterar i ett betydande koldioxidavtryck i plåtprodukter som ofta används inom transportindustrin. KlimAl, ett nytt projekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, ska möjliggöra användningen av återvunnen aluminium i plåt.
Anders Wollmar Jarfors, professor vid Jönköping University samt projektledare för KlimAl. Foto: Jönköping University

Aluminiumplåtinnehållet i en bil är omkring 30 kilo per bil och med 66 miljoner bilar tillverkade årligen ger detta 31 878 kiloton koldioxid. Användning av 100 procent återvunnen plåt kan minska detta till 990 kiloton globalt. Med grön el skulle det kunna bli noll. För att gå mot en hållbar industri är det viktigt att öka användningen av återvunna aluminiumlegeringar.

– På kort sikt kan vi påverka klimatmålen genom att byta källa för energin. Elektrifieringen är här ett kritiskt steg. All användning av fordon drivna med grön el skulle kunna undvika klimatpåverkan från användning. Det enda klimatavtrycket som blir kvar kommer från materialval och val av tillverkningsprocess. KlimAl syftar till att möjliggöra användningen av återvunnen aluminium i plåt. Idag är möjligheten att göra detta begränsad. På detta sätt kan vi minska klimatpåverkan och förbättra resurseffektiviteten i kritiska produkter, säger Anders Wollmar Jarfors, professor vid Jönköping University samt projektledare för KlimAl.

Projektet KlimAl:s mål ska uppnås genom att optimera både legeringen och processvägen för att möjliggöra en mer flexibel skrotmix med ett minimalt koldioxidavtryck och en maximerad stabilitet med varierande kvalitet på inkommande råvaror. Detta uppnås genom en kreativ kombination av både material- och processinnovation.

KlimAl kommer också att kartlägga vägen till ett koldioxidavtryck för att nå slutspelet med noll klimatpåverkan från plåtprodukter med återvunnet aluminium. Alla parter i en potentiell leveranskedja kommer att vara involverade med en råvaruleverantör, en plåtproducent, en utrustningsutvecklare, en producent och en slutanvändare.

– Jag ser fram emot att kunna få arbeta med teknikledande företag med höga klimatambitioner och som insett de konkurrensfördelar detta ger. Jag känner mig väldigt glad och stolt över att få vara en del i detta arbete, säger Anders Wollmar Jarfors

KlimAl har en total budget på 10 miljoner kronor, varav 5 miljoner kronor kommer från Vinnova.

Inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material så satsas nu nära 26 miljoner kronor i nya forskningsprojekt i programmets årliga programövergripande utlysning. Det är i år fem nya forskningsprojekt som har beviljats stöd från den svenska innovationsmyndigheten Vinnova.

Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material syftar till att förverkliga den strategiska forsknings- och innovationsagendan Nationell samling kring metalliska material. Programmet är en del av VinnovasEnergimyndighetens och Formas satsning på strategiska innovationsprogram och samlar Sveriges metallindustrier: Stål, aluminium, hårdmetall, gjutstål, gjutjärn och gjutna icke-järnmetaller.

Blicken mot framtiden på Metalliska materials programkonferens21.3.2023 08:36:43 CET | Pressmeddelande

Den 15–16 mars 2023 samlades nära 200 personer för att delta i det strategiska innovationsprogrammet Metalliska materials årliga programkonferens på Skogshem & Wijk på Lidingö i Stockholm. Denna gång var det tioårsjubileum för den sedvanligt mycket välbesökta konferensen. Under dessa tio år har programkonferensens placerat sig som Sveriges främsta mötesplats för metallforskning, med deltagare från såväl industri och akademi som forskningsinstitut och myndigheter.

Nytt projekt introducerar additiv tillverkning inom jordbrukssektorn22.11.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

AMjord, ett nytt projekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, syftar till att öppna en stor och viktig bransch för metallisk additiv tillverkning, nämligen jordbrukssektorn. Då mer specifikt den utrustning som används för jordberedning, som behöver nyttja de mest nötningsbeständiga metaller som finns att tillgå, eftersom verktygsnötningen försvårar ett effektivt och hållbart jordbruk.