Nytt projekt ska stärka byggföretagens hållbarhetsfokus

Ny lagstiftning samt ökade krav från beställare gör att allt fler företag tydligare måste redovisa sitt hållbarhetsarbete. Sveriges Byggindustrier har märkt en växande efterfrågan hos byggföretag på stöd i hållbarhetsfrågorna. Tillsammans med byggföretagen Åke Sundvall Byggnads AB och Dipart Entreprenad AB har de startat ett projekt som ska resultera i byggbranschens guide till små och medelstora företag för hur de kan hållbarhetsrapportera.

Från och med årsskiftet finns ett lagkrav på att hållbarhetsrapportera för alla företag av en viss storlek. Det kommer att direkt påverka många företag i byggbranschen som måste skapa nya rutiner för sitt hållbarhetsarbete. Även många små och medelstora företag som inte direkt berörs av lagen kommer att behöva stärka sitt hållbarhetsfokus då allt fler beställare skärper kraven på företagens långsiktiga arbete med hållbarhetsfrågor.

– Företag i byggbranschen gör redan idag mycket inom hållbarhetsområdet, men de har inte alltid rutiner som fångar upp det arbete som faktiskt görs. Vi vill med detta projekt ge medlemsföretagen en vägledning så att de på egen hand kan skapa hållbarhetsrapporter. Det handlar både om att kunna svara upp mot beställares krav och att visa på det ansvar som företagen i byggbranschen tar för samhället i stort, säger Marianne Hedberg, miljöexpert på Sveriges Byggindustrier.

Projektet har fått stöd av SBUF, Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, och syftet är att ta fram en lättillgänglig vägledning som kan hjälpa små och medelstora företag att skapa hållbarhetsrapporter för sin verksamhet. Vägledningen ska anpassas direkt för bygg- och anläggningsbranschen. Med hjälp av Åke Sundvall Byggnads AB och Dipart Entreprenad AB som deltar i projektet kommer vägledningen att löpande prövas och anpassas för att fungera enkelt i byggföretagens vardag.

– Ett hållbart och kvalitativt arbetssätt är avgörande för vår långsiktighet på marknaden. Genom det nya lagkravet och detta projekt kommer vi att förbättra vårt sätt att synliggöra hur vi arbetar och de resultat vi får av vårt hållbarhetsarbete. Att vara med och bidra till att fler kan förbättra sitt hållbarhetsarbete känns oerhört roligt och viktigt, säger Hanna Lindskog, kommunikations- och marknadschef på Åke Sundvall Byggnads AB.

– Byggbranschen behöver ta ett kliv framåt i hållbarhetsarbetet och det känns spännande att få vara med och driva detta projekt. Jag hoppas på en ökad transparens när det gäller hur företag rapporterar sitt hållbarhetsarbete och att det utöver miljöfrågan även sätts fokus på hur branschen arbetar med etik och sociala förhållanden. Naturligtvis handlar det även om att arbetet med hållbarhet ska bidra till företagets lönsamhet, säger Karl-Johan Brännström, kvalitetschef på Dipart Entreprenad AB.

Projektet inleds i augusti och sträcker sig över 10 månader. Projektledare är Nina Björstrand från konsultföretaget Sharing Capabilities, som har lång erfarenhet av hållbarhetsrapporteringar inom näringslivet.

– Många små och medelstora företag kan ha svårt att avsätta resurser vid sidan av sin kärnverksamhet för att upprätta en hållbarhetsrapport. Dessutom finns många begrepp inom hållbarhetsområdet som kan kännas svåra att ta till sig. Jag ser fram emot att detta projekt kan sänka tröskeln för att göra en hållbarhetsrapport och att vägledningen hjälper företag att få struktur i sitt löpande och långsiktiga arbete, säger Nina Björstrand.

Mer information:

Nina Björstrand, nina.björstrand@scap.se, 070-540 54 61

Marianne Hedberg, marianne.hedberg@sverigesbyggindustrier.se

Hanna Lindskog, hanna.lindskog@akesundvall.se

Karl-Johan Brännström, kalle@dipart.se

Bilden: Marianne Hedberg, Sveriges Byggindustrier

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.