Nytt ramavtal för bokning av kultur- och fritidsanläggningar
Med start den 1 september kan kommuner, genom ett nytt upphandlat ramavtal, köpa in it-tjänster som underlättar för allmänheten att boka lokaler och anläggningar inom kultur och fritid.
Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), SKL Kommentus Inköpscentral (SKI) och 200 kommuner har genomfört upphandlingen i ett gemensamt projekt, efter ett initiativ av Malmö stad, Göteborgs stad och Umeå kommun.
Ramavtalet tecknas inom kort med följande leverantörer: Softronic AB, Mebyou AB, Pragil AB & Springbreeze AB och Multisoft AB.
Svår och tidskrävande bokning blir enklare
– I dag är det ofta svårt och tidskrävande för privatpersoner, föreningar och företag att hitta och boka lediga tider i kommunernas kultur- och fritidsanläggningar. Det beror på att kommunerna inte har haft bra it-lösningar att tillgå. Men det upphandlade ramavtalet ska låta kommuner köpa in bra och flexibla tjänster, säger SKL Kommentus VD Eva-Lotta Löwstedt Lundell och fortsätter:
– I detta projekt har vi lyckats samla kommunernas gemensamma krav på system som är verksamhetsnära och viktiga. Vi hoppas kunna göra fler sådana upphandlingar framöver.
– Ytterligare vinster av effektiva och transparanta it-lösningar är att lokaler och anläggningar kan användas mer effektivt, samtidigt som allmänheten får bättre insyn i kommuners beslutsprocesser, säger Katrien Vanhaverbeke, chef för SKL:s sektion för lokal och regional utveckling.
Föreningar och privatpersoner kommer även kunna använda de upphandlade it-tjänsterna för att hitta och ansöka om bidrag för olika aktiviteter. Administratörer inom kommunens kultur- och fritidssektor får tillgång till uppgifter för fakturering, uppföljning och utbetalning av bidrag.
Det kommer även vara möjligt att använda de upphandlade it-tjänsterna för att hitta och boka andra resurser inom olika verksamhetsområden på myndigheterna, exempelvis en tid hos en tjänsteman på kommunen eller ett instrument från kulturskolan.
Tjänster kan anpassas efter behov
– Ramavtalet fungerar för kommuner med varierande behov och förutsättningar. Leverantörerna har tagit fram tjänster som är baserade på de krav som ställts i upphandlingen, och som kan anpassas till de specifika behov som kommuner anger vid sina inköp, säger Katrien Vanhaverbeke.
SKI har tagit fram ett stödmaterial som kommuner kan använda vid inköp, men implementeringen av tjänsterna kräver också engagemang och resurser från kommunerna själva för att fungera som tänkt. Det är viktigt att avropen speglar lokal kontext och behov.
Totalt 950 enheter i kommuner, kommunala bolag och regioner är berättigade att göra avrop på det upphandlade ramavtalet.
Nyckelord
Kontakter
Anna HankersKommunikationsansvarig/ pressansvarig
Tel:08 - 709 59 50anna.hankers@sklkommentus.seBilder
Dokument
Länkar
Om
Adda är ett företag inom SKR som erbjuder tjänster och produkter inom hållbar försörjning, digitalisering och kompetensutveckling. Vi skickliggör våra kunder genom att utveckla kompetens och förmåga att ställa om. Det ger hela välfärden möjlighet att spara både tid och pengar.
Följ Adda
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Adda
Nya villkor för hållbara leveranskedjor5.3.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande
Efter nära tre år och en omfattande konsultationsrunda lanseras de nya villkoren för hållbara leveranskedjor, framtagna i nära samarbete mellan Adda och Regionernas Nationella kansli för hållbar upphandling. Villkoren är i linje med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter samt OECD:s riktlinjer om tillbörlig aktsamhet för ansvarsfullt företagande. Samtidigt lanseras ett webbaserat stöd för att underlätta för upphandlande organisationer och leverantörer att motverka riskerna i leveranskedjorna.
Adda bidrar till utveckling för att bekämpa välfärdsbrottslighet19.12.2023 08:29:00 CET | Pressmeddelande
Addas inlämnade förslag till försöksverksamhet för att motverka välfärdsbrottslighet är ett av fem som lämnats över till civilminister Erik Slottner. Förslaget om försöksverksamhet syftar till att på ett mer effektivt sätt ta del av information om leverantörer och identifiera nya uteslutningsgrunder. Genom fördjupade kontroller kan oseriösa aktörer stängas ute från ramavtal redan i upphandlingen. Utredningen fick in knappt 90 förslag på försöksverksamheter.
Adda kraftsamlar för ökad digitalisering14.12.2023 07:46:00 CET | Pressmeddelande
Genom att intensifiera arbetet, tillsätta fler kompetenser och ta fram nya arbetssätt ska flera välfärdsutmaningar lösas. Addas styrelse ger bolagets vd Monica Skagne i uppdrag att driva ett riktat digitaliseringsuppdrag med start omgående.
”Gå från investeringsbudget till underhållsbudget”24.11.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Kommuner och regioner behöver ändra sina konsumtionsmönster, sätta tydligare mål och främja hållbara lösningar, skriver Lena Wettergren och Caroline Tottie från Adda i en replik på Dagens Samhälles debattsida.
Adda blir ensam leverantör av receptblanketter1.11.2023 14:56:30 CET | Pressmeddelande
Från och med november blir Adda ensam leverantör av fysiska receptblanketter till förskrivare av läkemedel i Sverige. Postnord Strålfors, som tidigare producerat och distribuerat receptblanketter, har beslutat att upphöra med verksamheten och därmed tar Adda över det fulla ansvaret.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum