Nytt regionalt fibersamarbete diskuteras

Ett utökat regionalt samarbete kan ge stora synergieffekter inom drift och utbyggnad av fibernät. Därför diskuterar nu Utsikt bredband med Vadstena, Ödeshög, Boxholm och Ydre kommuner om hur ett utökat sådant samarbete skulle kunna se ut.

- Alla våra verksamheter är stordriftsberoende. Ett regionalt samarbete där vi går in med ett utökat engagemang och fördjupat samarbete skulle kunna ge stora samordningsvinster för oss och samtidigt komma kunderna till godo, säger Jörgen Svärdh, vd Utsikt bredband.

- Den digitala utvecklingen går enormt snabbt. Tillgången till bredband blir allt viktigare och med de här samtalen hoppas vi hitta möjligheter att utveckla den här verksamheten i framöver, säger Göran Lundström, kommundirektör i Boxholms kommun.

Göran Lundström, Kommundirektör Boxholms kommun, 0142-896 30
Jörgen Svärdh, vd, Utsikt Bredband, 013-20 92 49

Utsikt bredband som är ett helägt dotterbolag till Tekniska verken i Linköping, bygger världens mest digitaliserade region och med ett fibernät som når drygt 65 000 hushåll och företag i kommunerna Linköping, Mjölby, Katrineholm och Motala.

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Fullskaligt test av teknik för att ta upp och separera flytslam i reningsverk30.11.2020 13:00:00 CETPressmeddelande

Energimyndigheten ger stöd till Tekniska verken, Nodra och SurfCleaner för fullskaligt test av teknik för att ta upp och separera flytslam i reningsverk. Målet är minskad resursförbrukning och ökad biogasproduktion – utan vattenanvändning och med mycket liten energiåtgång. Flytslam är ett globalt problem i avloppsreningsverk som uppstår under olika process-förhållanden. Det är samtidigt en potentiellt viktig energikälla (inom EU ca 840 GWh/år) som i dag inte kan tas tillvara då det saknas en lösning för att samla in det på ett effektivt sätt.