Nytt regionråd valt för växande Vänsterpartiet i Skåne

Under dagen har Vänsterpartiet Skånes partiföreningar samlats för att välja sina företrädare till uppdrag i Region Skåne. Alexandra Thomasson, 43 år från Malmö, valdes till nytt regionråd och gruppledare för partiet som tog två nya platser regionfullmäktige och växer både regionalt, kommunalt och medlemsmässigt i Skåne.

- Jag känner mig ärad och taggad inför uppdraget, säger Alexandra. Jag ser fram emot att driva en stark vänsterpolitik tillsammans med vår nyvalda regiongrupp som består av så många kompetenta personer! Det är tydligt att det är många skåningar som vill ha en politik som ser till alla invånares behov, som vill se en jämlik sjukvård och en rättvis grön samhällsomställning. Det är vad vi kommer att arbeta för i det regionala arbetet, säger hon.

Alexandra har suttit i Vänsterpartiets regiongrupp under den gångna mandatperioden, och kommer närmast från en tjänst på Malmö Universitet som folkhälsovetare.

- Vänsterpartiet har länge drivit på för det förebyggande arbetet inom hälsa, och att se vilka förutsättningar som krävs för att människor kan må bra och leva goda liv i vår region. Det rör mycket mer än bara sjukvården, som snarare skulle behöva komma närmare invånarna och kunna möta dem där de är. Det perspektivet har jag också med mig och tar med mig in i gruppens arbete.

Sara Svensson, tidigare regionråd och gruppledare, meddelade inför valåret att hon inte kandiderar för uppdraget. Hon fortsätter att vara en del av Vänsterpartiets regiongrupp och ledamot i regionfullmäktige som fritidspolitiker.

V: Anpassa vårdens kassa efter invånarnas behov – inte tvärt om!11.3.2024 16:30:00 CET | Pressmeddelande

Idag lägger Vänsterpartiet en motion som ska säkerställa att invånarna får den vård de behöver. Region Skånes stora budgetunderskott pressar hårt på den skånska vården – nu vill V att budgeten ska planeras utifrån vårdbehoven i stället för att inskränka invånarnas rätt till vård med en alltför snäv ekonomisk ram. "Det går inte att dra ner mer på personalen. Då riskerar vi patienternas liv. Det var budskapet från kvinnokliniken i Lund som jag besökte idag", säger Nooshi Dadgostar efter skånebesöket.