Nytt rekord för Bingolottos Uppesittarkväll

Fyra miljoner sålda lotter. Nytt omsättningsrekord på 200 miljoner. Över 60 miljoner i överskott till föreningslivet. En magisk myskväll med över 100 miljoner i utdelade vinster, gäster på bästa julhumör och en sändning för hela svenska folket. Uppesittaren 2019 – en succé, såklart.
Foto:Johan Carlén, Folkspel

Om det för några dagar sedan fanns en oro över årets upplaga av Uppesittaren, såväl försäljningsmässigt som att över en miljon inte skulle kunna följa den årliga traditionen, var det inget någon ens funderade på dan-före-dan.

Ute i landet såldes det lotter som aldrig förr inför den afton som signalerar att ”Här, här börjar julen”.

Rickard Olsson leder under nästan fem timmar i sedvanlig storartad stil tittare, artister, gäster och vinnare in i julhelgen och mot ett rekord som stått sig sedan 1998, då Leif ”Loket” Olsson var programledare. Då landade omsättningen på 189 miljoner. 2019 blev slutresultatet 200 miljoner, vilket generar drygt 60 miljoner till föreningslivet.

– En rakt igenom fantastisk siffra som dels påvisar hur populärt vårt program dan före julafton är, men också säger en hel del om vilket engagemang det finns i klubbar, föreningar och organisationer, säger Hans Sahlin, vd på ideella Folkspel.

Röster från föreningslivet:

”En strålande försäljningsdag, mer stress än väntat, hysteriskt med folk! Vi behöver mer lotter!”

Rolf, Önnered Handboll.

Fanna BK

”Det är galet, försäljningen tog en jäkla fart igår och idag bara ökar det!

Jag var tvungen att åka hem och byta tröja för att jag är genomsvettig.

Våra 900 dubbellotter är slut!”

Patrik Bolinder, Fanna BK.

”Det är en fantastisk försäljning, vi säljer mycket bättre än förra året, vi har fyllt på lotter flera gånger!”

Andreas, Vaksala SK

För frågor vänligen kontakta:

Hans Sahlin, VD Folkspel 031-345 90 04, 0738-18 12 00

Hans.sahlin@folkspel.se

Henrik Lindroth, marknadschef Folkspel 031-345 90 14, 0730-91 44 22

Henrik.lindroth@folkspel.se

Johan Lindqvist, försäljningschef Folkspel 031-345 90 36, 0702-11 53 67

johan.lindqvist@folkspel.se

Folkspel är en ideell organisation som ägs av 72 riksorganisationer i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv att sälja lotteriprodukter och på så sätt dra in pengar till sin verksamhet. Sedan starten 1990 har Folkspel genererat 16,6 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotto och Sverigelotten. Folkspel har 104 anställda och huvudkontoret ligger i Göteborg.

www.folkspel.se

Foto:Johan Carlén, Folkspel