Nytt rekordår för Din Bil Sverige

40 335 nya personbilar levererades till      kunder i Stockholm, Göteborg och Malmö. En ökning på 17,6% där      totalmarknaden ökade med 7,9%.

• 6 114 nya Volkswagen Transportbilar levererades.
  • Din Bil-gruppen befäster sin position som den största återförsäljaren på svensk bilmarknad.
  • Begagnatförsäljningen utvecklades också positivt och ökade med 4% till 27 702 bilar.
  • Rekordomsättning på 16,7 miljarder kronor vilket är en ökning med 16% eller 2,3 miljarder kronor.
  •

2016 blev ett riktigt rekordår för Din Bil Sverige AB, som är den svenska Volkswagen-organisationens återförsäljarverksamhet i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö inklusive västra Skåne. Marknadsandelen steg till den högsta någonsin: 30,5% att jämföra med 2015 då siffran låg på 27,9 %.

I antal innebär det 46 449 levererade nya bilar enligt följande fördelning:

• Volkswagen Personbilar: 22 604 (+ 11,2%)
  • Audi: 10 160 (+ 19,5 %)
  • Skoda: 5 637 (+ 43,5 %)
  • SEAT: 1 501 (+ 28,4 %)
  • Porsche: 433 (+21,3%)
  • Volkswagen Transportbilar: 6 114 (+ 19,9%)

Din Bil-gruppen nådde en rekordomsättning på 16,7 miljarder kronor och befäste därmed sin position som den största återförsäljaren på svensk bilmarknad såväl i omsättning som antal sålda bilar. Även lönsamheten ökade kraftigt.

− 2016 innebar en mycket stark bilmarknad. Tack vare en tydlig tillväxtplan och en vass och effektiv organisation, tillsammans med starka produkter och erbjudanden, kunde vi öka våra marknadsandelar kraftigt. Vi tog ett stort steg framåt med samtliga märken och i alla affärsområden och regioner säger Jens Wetterfors, VD på Din Bil Sverige AB.

Din Bil-gruppen planerar att utöka sin marknadsandel under kommande år genom att öka kapaciteten inom nuvarande marknadsområden. Bl a genom en ny konceptanläggning för Skoda som öppnades i augusti 2016 och nya anläggningar för Audi och Porsche i norra Stockholm under 2018. Fler projekt kommer också att inledas.

I slutet av 2016 och under 2017 har och kommer flera nya viktiga bilmodeller att lanseras som hjälper Volkswagen-gruppens helägda återförsäljare att vinna ytterligare marknadsandelar.

• Viktiga modeller      för storstadsmarknaden är och har varit den nya laddhybriden Volkswagen Passat GTE och nya Volkswagen Tiguan. 2017 kommer även en helt ny Golf –  men redan den nuvarande versionen blev den mest sålda modellen i Sverige under 2016. I Din Bils marknadsområde Stockholm, Göteborg och Malmö blev dessutom Volkswagen det största märket när privatkunden själv fick välja.
  • För Audi har nya Audi A4 och Q7 varit en viktiga modeller under året och under 2017 kommer nya modeller – som till exempel Audi Q2 – att bidra positivt.
  • Ett starkt och uppdaterat Skodaprogram samt i början av 2017 kryddad med nya Skoda Kodiak borgar för fortsatt ökade marknadsandelar.
  • För SEAT är märkets      första SUV Ateca redan en framgång som kommer etableras ytterligare under 2017 tillsammans med en ny Seat Ibiza.
  • Sportbilsvarumärket Porsche, som Din Bil representerar i Stockholm, har skördat stora framgångar med nya Macan och nya 911 och under 2017 kommer en nya Panamera att hjälpa märket till nya höjder.
  • Volkswagen Transportbilar satsar hårt på sin nya Crafter och förväntas stärka sin roll på marknaden för lätta transportbilar

-       Vi har med vår aggressiva tillväxtplan, vårt fokus på paketerade erbjudanden, en väl fungerande säljorganisation med nöjda kunder, samt alla nya bilmodeller, en mycket fin position att ta ännu högre marknadsandelar och stärka vår position som den ledande bilåterförsäljaren på svensk bilmarknad, avslutar Jens Wetterfors.

Din Bil Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Volkswagenkoncernen och representerar märkena, Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche och Volkswagen Transportbilar på den svenska storstadsmarknaden.

2016 sålde Din Bil Gruppen över 74 000 bilar varav drygt 40 000 nya personbilar och 6 000 nya transportbilar. Omsättningen uppgick till 16,7 miljarder SEK och bolaget har ca 2 000 anställda.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då: Jens Wetterfors, VD Din Bil 0733-400030 eller jens.wetterfors@dinbil.se

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2016 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 103 726 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 27,9 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 15 205 lätta transportbilar vilket är 29,4 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,3 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2016.

Volkswagen-koncernen: Sex solida månader banar väg för framtiden28.7.2017 13:07Pressmeddelande

Koncernens rörelseresultat steg till 8,9 miljarder euro under första halvåret 2017. Fortsatt sund nettolikviditet i bildivisionen trots höga utflöden till följd av konsekvenserna av dieselkrisen. Koncernens försäljningsintäkter växte kraftigt till 116 miljarder euro under perioden fram till slutet av juni. Finansdirektör Frank Witter: "Vår finansiella utveckling är tillräcklig för att hantera omvandlingen inom bilindustrin och framtidens frågor."