Nytt rekordår för Skoda i Sverige

Skoda fortsätter att öka starkt i Sverige och sålde 16 199 bilar under 2016 – trots att året inte innehöll några nya modellanseringar. Nu kommer 2017 med helt nya KODIAQ, uppdaterade OCTAVIA och nya showroom över hela Sverige för det mest intensiva SKODA-året någonsin. - Vi fortsätter att öka och växer helt enligt våra mål. Nu storsatsar vi inför 2017 och lanserar bland annat den smartaste SUV:en någonsin – nya KODIAQ, säger Anders Bergman, märkeschef på Skoda Sverige.

Södertälje 2017-01-02 – För tredje året i rad sålde SKODA över en miljon bilar globalt och med 16 199 sålda bilar i Sverige är SKODA landets åttonde största bilföretag med en marknadsandel om 4,35 procent. Trots att 2016 var ett år utan nya modellanseringar växte man starkt enligt plan och till 2017 är målet att öka med ytterligare 1 000 sålda bilar till över 17 000. 2017 blir också ett av de mest intensiva åren någonsin för SKODA. Den redan hyllade suven KODIAQ lanseras på bred front samtidigt som storsäljarna OCTAVIA, OCTAVIA SCOUT och OCTAVIA RS uppdateras med ny design och ännu mer smart teknik. Under slutet av 2017 kommer också en helt ny YETI – vår mindre SUV – att lanseras.

Under 2016 har dessutom 57 av landets 70 SKODA-återförsäljare renoverat sina showroom som nu står nu redo för både nya och gamla kunder. - Förra året la vi grunden för en av våra största satsningar någonsin och med nya KODIAQ och uppdaterade OCTAVIA är vi redo att växa ännu större, säger Anders Bergman, märkeschef på Skoda Sverige.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.