Volkswagen Transportbilar

Nytt rekordår i Sverige – nästan var tredje såld
lätt transportbil var en Volkswagen

2020 blev ett rekordår för Volkswagen Transportbilar. Bilmärket ökade sina marknadsandelar med 5,1 procentenheter från 27,6 till 32,7 procent, vilket ytterligare befäster Volkswagen Transportbilars marknadsledande position i Sverige. Caddy och Transporter var de mest sålda lätta transportbilarna under 2020.
Caddy, Transporter och Crafter som elbilar.

Södertälje, 7 Januari 2021 – Även om år 2020 var ett dystert år för transportbilsmarknaden, med en total minskad försäljning på 42,4 procent på grund av höjda fordonskatter, och spåren av coronapandemin, kan Volkswagen Transportbilar se tillbaka på tiden som ett rekordår på många sätt. Enligt nya siffror från Bil Sweden, registrerades totalt 31 008 nya transportbilar i Sverige. Av dessa var 10 126 transportbilar en Volkswagen. Caddy och Transporter är de mest sålda lätta transportbilarna under 2020.

Var tredje lätt transportbil såld under 2020 var en Volkswagen
Vilket gör Volkswagen Transportbilar till marknadsledare med en marknadsandel på 32,7 procent. En rekordhög andel i modern tid för märket. Den höga marknadsandelen är dessutom unik i världen – inget annat land uppvisar samma starka preferens för Volkswagens transportbilar bland kunderna.

”Att vi tar marknadsandelar på en ansträngd marknad kantad av pandemin, är ett resultat av att vi gör rätt prioriteringar. Vi har satsat på eldrivna transportbilar samt investerat i alla delar av vår organisation, vilket gett fina resultat. Jag ser fram emot att se vad det nya året kommer att ge, där vi börjar året med att lansera helt nya Caddy Cargo, säger Helmut Löb, chef för Volkswagen Transportbilar Sverige.

Marknadsledare i respektive segment
Med en marknadsandel på 46,9 procent i sitt segment, blev Caddy återigen den mest populära lätta transportbilen med 5 092 inregisteringar. Transporter-modellen kom även den på första plats i sitt segment med en marknadsandel på 29,8 procent samt 2 731 inregistreringar. Amarok, som tillfälligt utgått ur sortimentet när produktionen upphörde i somras, lyckades också avsluta året som klar marknadsledare med 34,0 procent i sitt segment - vilket är den högsta marknadsandelen sedan modellen introducerades 2011. Amarok väntas tillbaka i en helt ny version inom ett par år.

Försäljningen av eldrivna transportbilar är vägen framåt
Som ett steg i att minska utsläppen från vägtrafiken, rullade Volkswagen Transportbilar år 2020 ut en komplett serie av eldrivna transportbilar med modellerna ABT e-Caddy och ABT e-Transporter, som ett komplement till den redan lanserade e-Crafter.

Caddy Cargo lanseras i januari
Även om regeringen tittar på ökade pålagor för transportsektorn under 2021, så ser Volkswagen Transportbilar framåt med viss tillförsikt. Nya Caddy Cargo som lanseras i januari kommer ha lägst förbrukning i sin klass och därmed också lägst fordonsskatt.

Caddy, Transporter och Crafter som elbilar.
Var tredje lätt transportbil såld under 2020 var en Volkswagen.
Helt nya Caddy Cargo - Nu beställningsbar i Sverige.

Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Group Sverige AB
151 88 Södertälje

08-553 865 00http://www.volkswagen-transportbilar.se

Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.

Följ Volkswagen Transportbilar

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar

Världspremiär för Volkswagen ID. Buzz GTX - Den mest kraftfulla folkabussen någonsin21.3.2024 10:01:00 CET | Pressmeddelande

Nya ID. Buzz GTX (250 kW/340 hk) är den starkaste serietillverkade folkabussen hittills, under dess snart 75-åriga historia Två axelavstånd och två batterier: ID. Buzz GTX med normal hjulbas får ett 79 kWh-batteri, ID. Buzz GTX med lång hjulbas är utrustad med ett 86 kWh batteri Fyrhjulsdrift som standard med en elektrisk drivmotor på framaxeln, och en andra på bakaxeln, bildar tillsammans det intelligent styrda fyrhjulsdriftsystemet 4MOTION ID. Buzz GTX accelererar till 100 km/h på ca 6,5 sekunder (prognos) och ger optimalt grepp på alla underlag tack vare fyrhjulsdriften Ökad dragkraft för tyngre last med ID. Buzz GTX

Volkswagen Transportbilar klar marknadsledare även 2023 - Ökar mer än dubbelt så mycket som totalmarknaden4.1.2024 09:46:06 CET | Pressmeddelande

2023 blev ett betydligt bättre år när det gäller registreringar av lätta lastbilar i Sverige. Efter ett par år med produktionsbrist så lättade situationen under 2023 och totalmarknaden ökade från 34 500 till 43 700 fordon (+26,6%). Volkswagen Transportbilar ökade med hela 57,3% och levererade nästan 13 000 lätta lastbilar. Detta ger märket en marknadsandel på 29,6%. Nya ID. Buzz Cargo går också direkt in på förstaplatsen när det gäller elektriska transportbilar.

Volkswagen Transportbilar rapporterar fortsatt vinsttrend under 2022 och låter ID. Buzz definiera året.29.3.2023 16:59:50 CEST | Pressmeddelande

För andra året i rad nådde Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) en vinstökning på över en halv miljard euro under 2022. Trots minskning av antalet levererade enheter nådde företaget en försäljning på 11,5 miljarder euro. Höjdpunkten var lanseringen av elbilarna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo som fått fina omdömen i tester och många utmärkelser. GRIP 2023 företagsstrategi: 10-stegs plan sätter mål för 2023.