Nytt resecentrum i Gamlestaden

Västtrafik har byggt ett nytt resecentrum på Gamlestadstorg. Bild: Peter Svensson, Platzer Fastigheter

Lördagen den 18 augusti är det dags för invigning av Gamlestaden resecentrum. Då får en av kollektivtrafikens största knutpunkter i Göteborg en modern, trygg och tillgänglig mötesplats för resenärer och invånare. Välkommen på en invigning för alla åldrar.

Västtrafiks nya resecentrum ligger på Gamlestads Torg, en stor och växande knutpunkt för kollektivtrafikens resenärer. Byggnationen startade våren 2016 och på lördag är det dags för invigning.

– Gamlestaden är en stor knutpunkt för våra resenärer och området genomgår just nu en kraftig förändring med nya bostäder, handel och kontor. Därför är vi mycket glada över att kunna öppna upp för en modernare och tillgängligare mötesplats för resenärer och invånare, säger Stefan Ekman, infrastrukturchef på Västtrafik.

Prognosen pekar på cirka 30 000 av- och påstigande resenärer från spårvagn, buss och tåg per dygn vid Gamlestads Torg år 2020, jämfört med dagens cirka 20 000 resenärer per dygn.

Västtrafikbutik ska testa nya lösningar
Det nya resecentrumet rymmer vänthall, kafé, kiosk, restaurang, toaletter, bankomat, pausutrymme för förare och en Västtrafikbutik. I butiken kan kunderna få samma service som i Västtrafiks andra butiker, men här ska också nya arbetssätt för att möta kunderna testas och utvecklas. Det kommer bland annat finnas självservicestationer, där kunder själva kan kontrollera saldot på sitt Västtrafikkort eller söka sin resa.

Inga förändringar i trafiken
Då platsen fortsätter att utvecklas med nya byggnationer vid resecentrumet kommer trafiken inte förändras i samband med invigningen. Kollektivtrafiken fortsätter att angöra de nuvarande hållplatslägena tillsvidare. På sikt, när det är möjligt med hänsyn till byggnationerna intill resecentrumet, kommer hållplatslägen för bussar och spårvagnar att flytta närmare resecentrumet vilket kommer innebära ännu snabbare och smidigare byten.

Här kan du se var spårvagnar och bussar kommer att stanna runt om resecentrumet efter invigningen 18 augusti.

Invigning och underhållning
Under invigningen nu på lördag, den 18 augusti, bjuds det på scenunderhållning i form av dans, trolleri och Göta Lejons ungdomsorkester, fika, ansiktsmålning för barnen och tävling. Västtrafiks informatörer finns även på plats under dagen. Programmet startar klockan 11.

Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

Mejla eller ring oss så hjälper vi dig.

Gamlestaden resecentrum